Archivy: Muzeum online

Antonín Suchan: Ohlédnutí I.

Ve Výstavní síni šumperského muzea na návštěvníky čeká 80 uměleckých děl šumperského řezbáře Antonína Suchana, který letos oslavil 80. narozeniny. Ve dřevě dokáže nacházet a odhalovat tvary, které představují lidské emoce. Kupříkladu sochu na fotografii autor pojmenoval Pokora.

 

 

obrázek 

Antonín Suchan: Pokora

 

Antonín Suchan: Ohlédnutí II.

Letošní jubilejní ročník festivalu Blues Alive musel být o rok odložen a spolu s ním i speciální výstava, kterou jsme pro vás připravovali. Téma hudby je však ve Výstavní síni přítomné viru navzdory. Mezi osmdesátkou vystavených uměleckých děl Antonína Suchana byste hudební motiv našli až překvapivě často. Ve fotogalerii vám přinášíme výběr toho nejlepšího.

 

 

obrázek 

Antonín Suchan: Jazzman

 

 

obrázek

Antonín Suchan: Romantické blues

 

 

obrázek

Antonín Suchan: Dostaveníčko s kytarou

 

 

obrázek

Antonín Suchan: Andělská píseň

 

 

obrázek

Antonín Suchan: Houslové duo

 

 

obrázek

Antonín Suchan: Labutí píseň

 

 

obrázek

Antonín Suchan: Ukolébavka

 

 

obrázek

Antonín Suchan: Rozevlátá melodie

 

Barvy podzimu

Zatímco příroda barví listy stromů do půvabných akordů žluté, červené a oranžové, připravili jsme pro vás výběr fotografií, kde si můžete prohlédnout, jak podzim v Jeseníkách inspiroval regionální autory zastoupené v naší sbírce výtvarného umění.

 

 

obrázek 

Jaroslav Keluc, Podzimní krajina, 1975, olej na plátně. Sbírka šumperského muzea, H 33 027.

 

 

obrázek

Alois Kučera, Podhůří Jeseníků, 1962, pastel na lepence. Sbírka šumperského muzea, H 21 795.

 

 

obrázek

Mirko Hanák, Kolouch, kolem 1963, litografie na papíře. Sbírka šumperského muzea, H 8828.

 

 

obrázek

Lubomír Bartoš, Podzimní cesta, 1973, tempera na papíře. Sbírka šumperského muzea, H 21 797.

 

 

obrázek

Jiří Šváb, Z Písařova, 1980, tempera na lepence. Sbírka šumperského muzea, H 14 357.

 

 

obrázek

Anežka Kovalová, Zátiší – Okno, 1979, tempera na překližce. Sbírka šumperského muzea, H 21 784.

 

 

obrázek

Dagmar Koverdynská, Podzim III, 1994, reliéf – dřevo. Sbírka šumperského muzea, H 24 717.

 

 

obrázek

Vítězslav Pokorný, Zátiší, 1956, olej na sololitu. Sbírka šumperského muzea, H 29 794.

 

 

obrázek

Ilja Zachoval, Šléglov, 1984, akryl na plátně. Sbírka šumperského muzea, H 17 467.

 

Antonín Suchan: Ohlédnutí III.

Antonín Suchan se ve svém díle často obrací k tématům z řecké a římské mytologie. Sochu na fotografii autor pojmenoval Poseidón – vládce vod a moří. 

 

obrázek

Řeckého boha moří Poseidóna známe také z římské mytologie jako Neptuna. Zpravidla bývá zobrazován jako triumfátor jedoucí na delfínovi nebo na voze taženém spřežením mořských koní. Poseidóna (Neptuna) bezpečně rozpoznáte podle trojzubce, který drží místo žezla a jímž dokáže rozbouřit i tišit mořské vlny. Neptuna někdy doprovází jeho manželka, mořská nymfa Amfitrité, a jejich syn Tritón, který troubí na zakroucenou lasturu. Podobně jako jiní antičtí bohové byl také Neptun velkým záletníkem. Perličkou je, že se zamiloval také do královské dcery KORÓNÉ, která však o jeho přízeň nestála. Na pomoc KORÓNĚ přispěchala bohyně Minerva, dívku proměnila ve vránu a ta tak mohla před neodbytným nápadníkem uletět pryč.

 

Osud generála Bohumila Bočka

Armádní generál Bohumil Boček se narodil 4. 11. 1894 v Sivicích na Vyškovsku. Vystudoval vyšší textilní školu. V říjnu 1914 odešel na východní frontu jako vojín – jednoroční dobrovolník, kde byl u Gorlice v Haliči zajat. V roce 1916 vstoupil do československých legií v Rusku, kde bojoval v řadách 3. střeleckého pluku. Roku 1918 získal důstojnickou hodnost a stal se velitelem roty. V meziválečném období sloužil v československé armádě. Zároveň si začal doplňovat chybějící teoretické vzdělání. V roce 1936 pobýval několik týdnů služebně ve Francii, kde obdržel hodnost plukovníka pěchoty. Za II. světové války se zapojil do domácího protinacistického odboje v organizaci Obrana národa. Na začátku roku 1940 uskutečnil ilegální přechod slovensko-maďarských hranic a přes Jugoslávii se dostal do Francie. Zde působil u vojenské správy Čs. národního výboru v Paříži. Po kapitulaci Francie se přesunul do Anglie, kde se stal přednostou odboru Ministerstva národní obrany u exilové vlády a začal užívat krycí jméno Chodský. Později byl jmenován zástupcem velitele čs. obrněné brigády. V polovině srpna 1944 odjel do SSSR, kde převzal v hodnosti brigádního generála velení 1. čs. samostatné pěší brigády. V dubnu 1945 byl jmenován náčelníkem hlavního štábu vznikající čs. armády, v červnu byl povýšen na divizního generála. Dne 24. 5. 1946 získal hodnost armádního generála. V letech 1945 až 1948 stál v čele Hlavního štábu československé branné moci. Po válce se důležitým místem v jeho životě stala obec Dubicko. V prosinci 1945 si vzal za ženu svou dávnou lásku JUDr. Annu Hamalovou, kterou poznal v roce 1923 v Kroměříži. Do Dubicka pak Bočkovi jezdili na letní byt a generál uvažoval, že se sem přestěhuje na penzi. V říjnu 1948 byl komunistickým režimem odvolán z funkce náčelníka generálního štábu. V únoru 1952 byl zatčen a ve vykonstruovaném procesu odsouzen za vlastizradu, vyzvědačství a další trestné činy k doživotí. Zemřel 16. října 1952 ve vězení ve Valdicích a byl tajně pohřben na místním hřbitově v Dubicku. Částečně byl rehabilitován v roce 1962 a 1972, plně v dubnu 1991.

 

obrázek 

 

Vzpomínka na plukovníka Květoslava Prokeše.

Plukovník Květoslav Prokeš se narodil v Rudolfově u Zábřehu 28. 6. 1897. Studoval gymnázium, pak se vyučil typografem. Následně byl povolán k vojenské službě. Během první světové války se zúčastnil bojů proti carské armádě v Haliči, po vzniku Československa působil v jeho branné moci jako důstojník jezdectva. Po návratu z války, v letech 1918–1920, složil maturitu a absolvoval vojenskou akademii v Hranicích, elitní válečnou školu v Saint Cyr ve Francii (1921–1923) a vojenskou jezdeckou školu v Saumuru též ve Francii (1923–1924). S počátkem německé okupace zahájil v protektorátu odbojovou činnost – působil v ilegalitě jako vojenský zpravodaj odbojové skupiny Ladislava Rašína v Praze –, v níž posléze pokračoval i v zahraničí. V prosinci 1939 byl nucen narychlo uprchnout před gestapem přes Slovensko do Maďarska, kde byl zatčen a vězněn. Podařilo se mu utéct do Jugoslávie a přes Střední východ se dostal do Francie. Po porážce Francie se v červenci 1940 přesunul do Anglie, kde působil nejdříve jako velitel čety pěšího pluku a později byl převelen do štábu jako přednosta vojenské evidence. Vedle uniformy čs. armády oblékal rovněž stejnokroj Svobodných Francouzů. Ve francouzské armádě sloužil jako velitel motorizované jednotky a tělovýchovný instruktor v Libanonu a Sýrii až do podzimu 1944. Tato činnost jej ale neuspokojovala, a tak požádal, aby mu byl umožněn návrat do čs. armády a mohl se podílet na osvobozování vlasti. Setkal se však s nečekanými problémy a musel čelit obviněním, že neoprávněně kritizuje vojenské i politické vedení armády. Po válce nadále působil v obnovené čs. armádě, ovšem vzhledem ke svým předchozím konfliktům s vedením zahraničního odboje i ke svému dosti svéráznému počínání byl v jejích řadách spíše trpěn. Definitivní tečku za jeho dlouhou vojenskou kariérou učinil komunistický puč v roce 1948. Byl obviněn z protistátní činnosti, zatčen, mučen a nakonec 5. 11. 1949 popraven. I když jeho spolupracovníci k němu měli jisté osobní výhrady, byl vojákem a vlastencem, který neváhal položit svůj život za svoji vlast. V listopadu 1989 byl plně rehabilitován a povýšen do hodnosti plukovníka in memoriam.

 

 

obrázek
plk. Květoslav Prokeš, fotoarchiv VM v Šumperku.

 

 

obrázek
plk. Květoslav Prokeš s generálem Charlesem de Gaullem, fotoarchiv VM v Šumperku.

 

Evropská grafika 16.–18. století z Lukasovy sbírky

Grafickou sbírku plk. Karla Lukase tvoří mimo tisky Václava Hollara umělecká díla dalších evropských mistrů. Skladba této části je značně nesourodá, tisky byly shromažďovány nahodile, přesto ve svém celku plnohodnotně odrážejí význam jednotlivých uměleckých oblastí, tj. italskou, nizozemskou, německou a rakouskou, francouzskou i anglickou grafiku 16.–18. století. Zde je pro vás několik ukázek italské produkce. 

 

 

obrázek

Mistr B (činný kolem 1530–1560)

podle Raffaela Santiho (1483 Urbino – 1520 Řím)

Aeneas vynášející Anchísa z hořící Tróje

kolem roku 1550

rytina

inv. č. H 3402, sbírka zábřežského muzea

 

 

obrázek 

Giorgio Ghisi, zv. Mantovano

(1520 Mantova – 1582 Mantova)

Afrodité v dílně Hefaistově

kolem roku 1550

rytina

inv. č. H 3403, sbírka zábřežského muzea

 

 

obrázek

Niccolò Nelli (1530 Benátky – 1579 Benátky)

Navštívení P. Marie

1569

rytina

inv. č. H 3404, sbírka zábřežského muzea

 

 

obrázek 

Orazio Borgianni (1575 Řím – 1616 Řím)

podle Raffaela Santiho (1483 Urbino – 1520 Řím)

Noe a synové při stavbě archy

1615

lept

inv. č. H 3307, sbírka zábřežského muzea

 

 

obrázek 

Salvator Rosa (1615 Aranella u Neapole – 1673 Řím)

Sv. Albert

1661

lept

inv. č. H 3408, sbírka zábřežského muzea

 

 

obrázek 

Carlo Cesio (1626 Antrodoco u Rieti – 1686 Rieti)

podle Annibala Carracciho (1560 Bologna – 1609 Řím)

Herkules a Jola

kolem roku 1660

rytina

inv. č. H 3409, sbírka zábřežského muzea

 

 

obrázek

Pietro Santo Bartoli (1635 Perugia – 1700 Řím)

podle Raffaela Santiho (1483 Urbino – 1520 Řím)

Příchod významné rodiny do Florencie

po roce 1660

rytina

inv. č. H 3410, sbírka zábřežského muzea

 

 

obrázek 

Francesco Novelli (1767 Benátky – 1836 Benátky)

podle Andrea Mantegni (1431 Isola di Cartura – 1506 Mantova)

Čtyři studie madony

1796–1799

lept

inv. č. H 3411, sbírka zábřežského muzea

 

Obnovený orchestrion

Orchestrion je mechanický hrací stroj napodobující zvuky orchestru nebo aspoň několika hudebních nástrojů. Hudba byla zaznamenávána zpravidla ocelovými hřebíčky umístěnými na dřevěném válci, případně na perforovaném papírovém válci. Pohon nejčastěji zajišťovalo závaží. Na sklonku 19. století byly stavěny dva základní typy orchestrionů – pianový a varhanní.

U pianového byl akustický element (kostra, rezonanční deska, litinový rám a struny) umístěn v zadní části orchestrionu a tvořil se skříní jeden celek. Princip vytvoření tónu spočíval v napružení kladívkové mechaniky pomocí hřebíčku otáčejícího se válce a k úderu na struny došlo v momentě, kdy vahadlo snímací lišty opustilo hřebíček. Pianové orchestriony byly používány zejména v restauracích.

Základ varhanního orchestrionu tvořil píšťalový fond složený z několika druhů píšťal, vzdušnice a čerpacích měchů se zásobníkem tlaku. Pohon byl zajišťován ručně nebo elektromotorem. Své využití našly tyto orchestriony zpravidla na poutích, v tanečních sálech apod.

Ve sbírkách šumperského muzea jsou uloženy dva orchestriony. Oba jsou to pianoorchestriony obsahující pianinový akustický element a bicí sekci (velký buben, virblový buben, činel, triangl a zvonkohru). Vyrobeny byly na přelomu 19. a 20. století. K pohonu je použit hnací mechanismus podobný hodinovému stroji se závažím, který otáčí hřebíčkovým válcem.

Restaurovaný orchestrion byl na počátku 20. století prodáván pod označením „DIANA“. Je vysoký 260 cm a široký 140 cm. Závaží, které slouží k pohonu hnacího mechanismu, váží 270 kg.

Tento a mnohé další orchestriony prodával pražský obchodník Hynek Klepetář. Pro německy mluvící obyvatelstvo značil orchestriony německou variantou své značky: I. Klepetář Prague, což je případ našeho orchestrionu. Pro Klepetáře tento flašinet vyrobil Eduard Dienst v Lipsku. Na skříni najdeme i písmena D.R.G.M., která jsou zkratkou pro německou registrovanou ochrannou známku – Deutsches Reichsgebrauchsmuster. (Tento registr byl v Německu uzákoněn od 1. června 1891.)

Dominantním výzdobným prvkem dvoukřídlých dveří jsou skleněné výplně s podmalbou zobrazující krajinky v oválných medailonech rámovaných secesním květinovým motivem.  Autorem podmalby je J. Kunschner.

Na vnitřní straně skříně se zachoval tužkou psaný nápis obsahující cenné informace o zámečníkovi, který orchestrion opravoval. Byl to Leo Herold, narozený 21. 7. 1890 v Bedřichově u Oskavy č. p. 15, syn domkařů Josefa a Anastázie. Podle jeho vizitky, kterou na orchestrionu zanechal, usuzujeme, že orchestrion se nacházel v některé z hospod poblíž Bedřichova.

Do sbírek Muzea v Šumperku byl orchestrion zakoupen v roce 1974 ve starožitnictví v Praze za cenu 6 250 Kčs. Předtím byl určitě umístěn v některé ze severomoravských hospod, ve které, to je zatím předmětem bádání.

Restaurování orchestrionu, zaměřeného na akustické a mechanické části, se ujal Radek Janoušek v roce 2015. Na začátku byl tento unikátní automatický hrací stroj rozebrán na jednotlivé části, které byly postupně renovovány. V roce 2020 byly zrenovované komponenty složeny a orchestrion opět hraje.

Použitá literatura:

Janoušek, R.: Představení nové expozice hudebních automatů I. – IV. Čtvrtletník Severočeského muzea v Liberci. Jaro 2015, Léto 2015, Podzim 2015 a Zima 2016.

Volný, J.: Automatofony. Mechanické hudební stroje a strojky ve sbírkách Severočeského muzea v Liberci. Liberec 2007.

Sluka, L.: Orchestriony aneb svět včerejška. Turnov 2013.

Mária Kudelová

etnografka, kurátorka historických podsbírek VM v Šumperku

 

 

Oprava orchestrionu (video – YouTube)

Finální opravy jednoho z největších orchestrionů v České republice. Práce začaly v roce 2015, kdy byl tento unikátní automatický hrací stroj rozebrán na jednotlivé části, které byly postupně renovovány. Teď přišel čas jej zase složit a oživit jeho zvuk. Díla se ujal restaurátor pianol a orchestrionů Radek Janoušek.

Orchestrion byl vyroben někdy na počátku 20. století německou firmou Dienst pro prodejce Hynka Klepetáře z Prahy. Tento obchodník značil své orchestriony pro německy mluvící zákazníky německou variantou svého jména – Ignaz Klepetař Prague. Muzeum v Šumperku zakoupilo orchestrion v roce 1974, tehdy jeho mechanické části fungovaly a zvuky vydával, hudbou bychom to však mohli nazvat jen stěží.

Záznam orchestrionu (video – YouTube)

Průběh opravy orchestrionu (video – YouTube)

Orchestrion s katalogovým označením „Diana“, pražského obchodníka Hynka Klepetáře, z počátku 20. století byl restaurován Radkem Janouškem od roku 2015 do roku 2020. Podívejte se na jeho průběh.

 

obrázek

obrázek

 

Online výstava Umělci našeho kraje

Online výstava Umělci našeho kraje (video – YouTube)

Pro všechny zájemce, kteří neměli možnost přijít osobně na výstavu Umělci našeho kraje, uspořádanou v Muzeu Zábřeh při příležitosti 100. výročí narození Huga Šilberského, 85. výročí narození Josefa Lubiče a 85. výročí úmrtí Josefa Hacara, jsme připravili krátkou virtuální prohlídku. Láska k regionu a k jeho krásné přírodě byla inspirací pro všechny tři umělce.

S výstavou se sice pro letošek loučíme, ale na jaře se můžete těšit na její reprízu.

Antonín Suchan: Ohlédnutí IV.

Na výstavě k osmdesátinám Antonína Suchana najdete také soubor asambláží, které autor vytváří z vyřazených tiskařských literek jako poctu vynálezci knihtisku Johannu Gutenbergovi. Monumentální variantu tohoto reliéfu o rozměrech 150 x 350 cm najdete v prostorách Městské knihovny T. G. Masaryka Šumperk před vstupem do půjčovny pro dospělé. Antonín Suchan toto dílo vytvořil v roce 2018 z 1985 kusů literek.

 

 

obrázek

obrázek

obrázek

Antonín Suchan: Pocta J. Gutenbergovi.

 

Evropská grafika 16.–18. století z Lukasovy sbírky – 2. díl

Grafickou sbírku plk. Karla Lukase tvoří mimo tisky Václava Hollara umělecká díla dalších evropských mistrů. Skladba této části je značně nesourodá, tisky byly shromažďovány nahodile, přesto ve svém celku plnohodnotně odrážejí význam jednotlivých uměleckých oblastí, tj. italskou, nizozemskou, německou a rakouskou, francouzskou i anglickou grafiku 16.–18. století. Dnes pro vás máme nachystáno několik ukázek nizozemské produkce. 

 

 

obrázek 

Lucas van Leyden (1494 Leiden – 1533 Leiden)

Sv. Jáchym potkává sv. Annu

1520

rytina

inv. č. H 3365, sbírka zábřežského muzea

 

 

obrázek 

Lucas van Leyden (1494 Leiden – 1533 Leiden)

Sv. Juda Tadeáš

kolem roku 1511

rytina

inv. č. H 3300, sbírka zábřežského muzea

 

 

obrázek 

Philip Galle (1537 Haarlem – 1612 Antverpy)

Largitur natura pereus pia tegmina brutis…

1563

rytina

inv. č. H 3366, sbírka zábřežského muzea

 

 

obrázek 

Cornelius Cort (1533/1536 Hoorn – 1578 Řím)

Narození P. Marie

1568

rytina

inv. č. H 3367, sbírka zábřežského muzea

 

 

obrázek 

Jan van de Velde (1593 Rotterdam – 1641 Enkhuizen)

Podzim

1617

lept

inv. č. H 3345, sbírka zábřežského muzea

 

 

obrázek 

Jan de Bisschop (1628 Amsterdam – 1671 Haag)

podle Francesca Salviatiho (1510 Florencie – 1562 Řím)

Michelangelova socha Úsvitu z náhrobku Lorenza di Piera de´Medici v San Lorenzo ve Florencii (z alba Paradigmata Graphices variorum Artificum)

1671

rytina s leptem

inv. č. H 3412, sbírka zábřežského muzea

 

 

obrázek 

Hendrik Goltzius (1558 Mühlbracht – 1616 Haarlem)

Diligentia

1615

rytina

inv. č. H 3369, sbírka zábřežského muzea

 

 

obrázek

Johannes Sadeler I. (1550 Brusel – 1600 Benátky)

podle Crispina van den Broecka (1524 Mecheln – kolem 1591 Antverpy)

První lidé

1583

rytina

inv. č. H 3371, sbírka zábřežského muzea

 

 

obrázek 

Theodor Galle (1571 Antverpy – 1633 Antverpy)

Zvěstování pastýřům

po roce 1600

rytina

inv. č. H 3378, sbírka zábřežského muzea

 

 

obrázek 

Hendrik van der Borcht ml. (1614 Frankenthal – 1676 Frankenthal [?])

Kající se Máří Magdaléna

po roce 1639

lept

inv. č. H 3387, sbírka zábřežského muzea

 

 

obrázek 

Ferdinand Bol (1616 Dordrecht – 1680 Amsterdam)

Sv. Jeroným v jeskyni

1644

lept

inv. č. H 3393, sbírka zábřežského muzea

 

Antonín Suchan: Ohlédnutí V.

Pod střechou šumperského muzea se v tuto chvíli nachází hned dvě umělecká díla představující tři Grácie při tanci. Jedno byste našli ve Výstavní síni a vytvořil jej Antonín Suchan ze dřeva. Druhé sousoší Tří Grácií bylo odlito do bronzu v Paříži, je chloubou našeho muzea a čeká na vás v naší stálé expozici Příroda a dějiny severozápadní Moravy. Autorem sousoší je slavný francouzský sochař Jean-Baptiste Carpeaux. O Třech Gráciích si můžete přečíst také v novém 106. svazku sborníku Severní Morava.

Tři Grácie z muzejních sbírek si můžete prohlédnout také ve 3D zobrazení zde:

 

 

obrázek

Antonín Suchan: Tři Grácie

Jean-Baptiste Carpeaux: Tři Grácie, bronz, Sbírka šumperského muzea (H 28246). Foto: P. Rozsíval.

 

Evropská grafika 16.–18. století z Lukasovy sbírky – 3. díl

Grafickou sbírku plk. Karla Lukase tvoří mimo tisky Václava Hollara umělecká díla dalších evropských mistrů. Tisky této části byly shromažďovány nahodile, přesto ve svém celku plnohodnotně odrážejí význam jednotlivých uměleckých oblastí 16.–18. století. Dnes jsme pro vás vybrali několik ukázek z německých a francouzských dílen. 

 

 

obrázek 

Hans Sebald Beham

(1500 Norimberk – 1550 Frankfurt n. Mohanem)

Sv. Matouš a sv. Jan

1520

rytina

inv. č. H 3417, sbírka zábřežského muzea

 

 

obrázek

Hans Sebald Beham

(1500 Norimberk – 1550 Frankfurt n. Mohanem)

Podporučík

1526

rytina

inv. č. H 3418, sbírka zábřežského muzea

 

 

obrázek 

Friedrich Christoph Steinhammer

(činný v letech 1608–1620 v Norimberku)

Kristus uzdravuje posedlého

1612

lept

inv. č. H 3420, sbírka zábřežského muzea

 

 

obrázek 

Johann Ulrich Kraus (1655 Augsburg – 1719 Augsburg)

podle Petera Schuberta von Ehrenberg (1668 Antverpy – ?)

Triumfální brána Karla Velikého

1725

rytina s leptem

inv. č. H 3421, sbírka zábřežského muzea

 

 

obrázek 

Johann Evangelist Holzer

(1709 Burgeis – 1740 zámek Clemenswerth u Hannoveru)

Klanění pastýřů

kolem roku 1732

lept

inv. č. H 3422, sbírka zábřežského muzea

 

 

obrázek 

Jacques Callot (1592 Nancy – 1635 Nancy)

Pád pod křížem z cyklu Velké pašije

1618

rytina s leptem

inv. č. H 3359, sbírka zábřežského muzea

 

 

obrázek 

Abraham Bosse (1602 Tours – 1676 Paříž)

Božská inspirace

po roce 1636

rytina s leptem

inv. č. H 3360, sbírka zábřežského muzea

 

 

obrázek

Jacques Courtois, zv. Il Borgognone

(1621 Saint-Hippolyte – 1676 Řím)

Vojenský výjev s trubači

1640–1647

lept

inv. č. H 3361, sbírka zábřežského muzea

 

 

obrázek 

Antoine de Marcenay de Ghuy

(1724 Arnay-le-Duc – 1811 Paříž)

podle Lucase van Udena (1595 Antverpy – 1672 Antverpy)

Soumrak

1755

lept

inv. č. H 3363, sbírka zábřežského muzea

 

Evropská grafika 16.–18. století z Lukasovy sbírky – 4. díl

Všichni milovníci umění zbystřete.

Jak už jsme vás informovali, grafická kolekce z pozůstalosti plk. Karla Lukase, čítající něco málo přes 900 tisků, je rozdělena na dvě části. První, převážnou část tvoří práce Václava Hollara (1607 Praha – 1677 Londýn), druhý celek formují umělecká díla dalších evropských mistrů. Jelikož je Hollarově tvorbě věnován nový, samostatný Grafický kabinet V. Hollara v zábřežském muzeu, rozhodli jsme se v prvotním záměru výstavy dát prostor jiným autorům. Až na dvě výjimky jsme to dodrželi. Jednou z nich je Hollarův lept Pohled na Londýn a Westminster, datovaný kolem roku 1647. Zhotoven byl seskupením čtyř matric a měří úctyhodných 322 × 1610 mm (list 360 × 1697 mm). Poněvadž jsme v zábřežském muzeu limitováni prostorem, rozhodli jsme se grafiku představit v Šumperku. Přijďte se podívat, výstava je k vidění zatím do čtvrtka 17. 12. 2020.

 

 

obrázek

Václav Hollar (1607 Praha – 1677 Londýn)

Pohled na Londýn před požárem

kolem roku 1647

lept

inv. č. H 3760, sbírka zábřežského muzea  

 

Evropská grafika 16.–18. století z Lukasovy sbírky – 5. díl

Na obdivuhodnou osobnost plk. Karla Lukase jsme rádi upozornili prostřednictvím odkazu na nový dokument ČT již v říjnu. Závěrem výstavy je načase i zde připomenout, kdo byl onen mecenáš zábřežského muzea. Karel Lukas (* 16. 2. 1897 – † 19. 5. 1949) se narodil v Brníčku a po studiích byl událostmi I. světové války vtažen na frontu. Po roce 1918 zůstal ve vojenské službě, vystudoval vojenskou vysokou školu ve Francii a pracoval v čs. generálním štábu. Po okupaci Československa se zapojil do odbojové činnosti v Anglii, kde se začal zajímat o Hollarovu tvorbu. Po válce načas působil v USA a Kanadě. V roce 1947 se vrátil do Prahy a v listopadu, u příležitosti svého jmenování čestným občanem města Zábřehu, daroval místnímu muzeu cennou uměleckou sbírku. V roce 1949 byl neprávem zatčen a zavražděn příslušníky StB ve věznici na Pankráci. Stal se tak bohužel jednou z prvních obětí komunistických represí po únoru 1948. Plnohodnotně byl rehabilitován až po listopadu 1989. Jeho odkaz však žije dál, mj. právě v  kolekci grafik V. Hollara. Jednotlivé tisky se snažíme postupně odborně zhodnotit a jejich uměleckohistorickou hodnotu ozřejmit široké veřejnosti.

 

 

obrázek

 

Restaurování sochy světce

Inv. č. H 3317, sbírka Muzea Mohelnice

 

Na první pohled by se mohlo zdát, že když je muzeum pro návštěvníky zavřené, tak se v něm nic neděje. Opak je ovšem pravdou. Za zdmi muzea se neustále pracuje, odborní pracovníci připravují nové výstavy, píší články, kontrolují sbírky a jejich stav, vybírají předměty na restaurování a mnoho dalšího.

Ke konci roku 2020 se podařilo dokončit náročné restaurování sochy světce ze sbírky mohelnického muzea. Tento projekt byl spolufinancován z dotačního programu Ministerstva kultury. Restaurátor Dušan Rohlík odstranil nepůvodní vrstvy polychromie až na nejstarší, kterou je zlacení na červeném polimentu na šatech a vlasech. Na inkarnátu je zlacení na žlutém polimentu. Chybějící plátkové zlato restaurátor doplnil a lokálně retušoval. Prsty na rukou doplněny nebyly, protože neznáme jejich přesnou podobu.

O původu sochy světce máme pouze skromné informace. Socha byla zakoupena od Roberta Frömela z Mohelnice společně s další, se kterou tvoří pár, v roce 1925 tehdejším Německým okresním muzejním spolkem v Mohelnici (Deutsches Bezirks-Museum Verein in Müglitz) do sbírek muzea, které bylo založeno v roce 1923. Podle zápisu v původním inventáři spolku se jedná o apoštoly sv. Jana Evangelistu (H 3317) a sv. Marka (H 3318). Obě sochy jsou datované do konce 18. století.

 

 

obrázek

obrázek

Stav před restaurováním. Foto Dušana Rohlík.

 

 

obrázek

obrázek

Sondy ukazující jednotlivé vrstvy polychromie. Foto Dušana Rohlík.

 

 

obrázek

Průběh restaurování. Foto Dušana Rohlík.

 

 

obrázek

Detail – levá část obličeje s nepůvodní barevností, vpravo odkryto již na původní zlacení. Foto Dušana Rohlík.

 

 

obrázek

Socha světce po dokončení restaurování. Foto Dušana Rohlík.

 

 

obrázek

Detail horní části s ponechanou sondou ukazující vrstvení. Foto Dušana Rohlík.

 

Jídlo s sebou

Zaměstnanci muzea, jako mnozí jiní v současné době, oprášili svoje jídlonosiče. První, co všechny zaujalo, byla různá pojmenování užívaná v našem regionu k označení těchto nádob:

„Cénky“ – slovo používané ve vesnicích Horní Hané. Je to označení malé cínové nádoby v hornohanáckém nářečí.

„Menážke“ – výraz používaný v Kamenné a Nedvězí. Podle Etymologického slovníku jazyka českého znamená slovo menáž nebo mináž vojenskou stravu, pochází z francouzského jazyka – domácí hospodářství; společný stůl a oběd, společná strava, zvláště u vojska. V dalším významu se slovo menážka používá k označení nádobí pro dochucovací sady na stůl. 

„Kastrůlky“ – slovo používané ve Velkých Losinách.

„Cecilky“ – výraz používaný např. ve Svébohově.

„Cécliky“ – varianta zaznamenaná v Bohdíkově a okolí.

„Obědvár“ – slovo používané v Zábřehu, ale i v jiných lokalitách.

„Žrádelníky“, „žrádelníček“ – výraz má praslovanský základ ve významu žrát – hltavě jíst. Nynější pejorizace tohoto slova je novočeská.

Zapátrali jsme i v muzejních sbírkách a Vy si můžete prohlédnout jídlonosiče různých tvarů a z různých materiálů. Pokud bychom se podívali do historie, tak bychom mohli za předchůdce jídlonosičů považovat keramické sdružené nádoby s jedním společným uchem, tzv. srostlíky, ve kterých si lidé nosili na pole jídlo.

 

Mária Kudelová, Pavlína Janíčková

 

 

obrazek

obrázek

Cínový nosič na jídlo, značeno, vyrobil mistr I.A.S., Karlovy Vary, 1. polovina 18. století.

 

 

obrázek

Sdružená nádoba, dvě hrncovité nádoby navzájem spojené ouškem, keramika, Loštice, 19. století.

 

 

obrázek

Smaltovaný jídlonosič, výrobce Tatrasmalt Matejovce, 50. léta 20. století.

 

 

obrázek

obrázek

Hliníkový jídlonosič, výrobce neurčen, 60.–70. léta 20. století, Bludov.

 

 

obrázek

Hliníková bandaska určená převážně k přenášení polévek, výrobce Tatrasmalt Matejovce, 50.–60. léta 20. století, Šumperk.

 

 

obrázek

Jídlonosič lisovaný z plastu, 21. století, Šumperk.

 

 

obrázek

Nerezový jídlonosič, 21. století, Brníčko.

 

Zimní radovánky

Zima je v plném proudu a už tu máme únor. Víte, jaký je výklad názvu tohoto zimního měsíce? Pojmenování únor pochází od slova nořit, příp. unořit a souvisí s tím, že v tuto dobu bývá občas obleva. Sníh a led polevují a při tání se ledové kry ponořují do vody, případně se promrzlá země začíná nořit ve vodu a bláto. Ale než se tak stane, pojďme si připomenout zimu a zimní radovánky na starých fotografiích z Havelkova muzea v Lošticích.

 

 

obrázek 

Sekání ledu na zamrzlé Třebůvce v náhonu před městskou elektrárnou, 26. 3. 1929. Led odebíraly restaurace, obchody a řezníci.
Po celkem mírném prosinci 1928 nastalo po Novém roce extrémní ochlazení, které vydrželo až do konce března, 62 dní nevystoupila teplota nad bod mrazu. Nad Evropu totiž pronikl mrazivý vzduch ze Sibiře a zima 1928/1929 bývá proto označována jako nejstudenější zima 20. století.

 

 

obrázek 

Partie na Třebůvce, zasněžená krajina, v pozadí loštický lihovar. Autor František Bartoň, holič v Lošticích, nedatováno.

 

 

obrázek 

Dům č. p. XIII – 1 (židovské číslování) ve Ztracené ulici v Lošticích. Obchod kůžemi Salomona Weise. V pozadí část synagogy. 20. léta 20. století.

 

 

obrázek 

Loštice – severozápadní strana, pohled na zasněženou stráň kopce Lůšť. 40. léta 20. století.

 

 

obrázek 

„Průkopníci bruslařského sportu“ v Lošticích na zamrzlé hladině řeky Třebůvky u Trávnické lávky z doby před první světovou válkou. Asi z roku 1910–1911.

 

 

obrázek 

Členové hokejového družstva SK Loštice se členy Orla. Vlevo stojí hráči SK Loštice, mají oblečené bílé košile, vpravo jsou v civilních šatech hráči Orla. Záběr pochází z kluziště na hřišti kopané u Karafiátky. Rok 1935.

 

Z meteorologické výstavy (I. část)

Na výstavě „Extrémní jevy na Jesenicku a Šumpersku pohledem meteorologa“ je možné spatřit kromě řady soudobých meteorologických přístrojů také ukázky historických teploměrů a barometrů. Mezi tyto exponáty se nám však dostal také jeden poněkud záhadný přístroj. Je označen jako Lambrechtův hygienicko-meteorologický rádce a byl vyroben přibližně na konci 19. století. Nazván je podle svého výrobce, německého mechanika a podnikatele Wilhelma Lambrechta (1834–1904), který svou továrnu na výrobu meteorologických přístrojů založil na počátku 70. let 19. století v německém městě Göttingen. Továrna proslula zejména výrobou vlasových vlhkoměrů a polymetrů (kombinace vlhkoměru a teploměru), ale produkovala i mnohé další přístroje k měření meteorologických hodnot. V ulicích celé řady měst i v mnoha lázeňských centrech se objevily meteorologické sloupky vybavené těmito přístroji. Výroba se dále zaměřovala na produkci lékařských teploměrů. Firma ve zmíněném městě dodnes funguje a po jejím zakladateli byla pojmenována i jedna ze zdejších ulic.

K čemu ale sloužil zde vystavený přístroj? Ani zkušení meteorologové si nevědí příliš rady. A přesný návod se nám nedochoval. Přístroj fungoval na principu vlasového vlhkoměru a podle ukazovaných hodnot bylo možno pravděpodobně usuzovat, jaký vliv bude mít počasí v danou denní dobu na lidský organismus. Obdoba nám dnes známé biopředpovědi? Kdo ví?

 

 

obrázek

Snímek záhadného Lambrechtova přístroje

 

 

obrázek

Snímek vitríny s historickými teploměry, barometry a vlhkoměry (půjčené z Vlastivědného muzea Jesenicka a soukromé sbírky)

 

Z meteorologické výstavy (II. část)

Letošní zima nám naděluje bohatější sněhovou nadílku než v minulých letech. A nejen nadšení příznivci zimních sportů sledují stav sněhové pokrývky. Jak se ale třeba měří její mocnost a přírůstek?

Pro měření celkové výšky souvislé pokrývky se na meteostanicích používají sněhoměrné červeno-bílé tyče s vyznačenou stupnicí. Běžně bývají metrové, v lokalitách s obvykle vyšší sněhovou pokrývkou se umísťují dvou- až třímetrové. Hodnoty jsou zaznamenávány v centimetrech. Nový přírůstek sněhu se měří pomocí sněhoměrného prkénka. To se položí na zem nebo do stávající sněhové pokrývky. Pokud připadne sníh, dřevěné pravítko se ryskou nuly přiloží k okraji prkénka a odečte se hodnota nově napadeného sněhu. Poté se sníh z prkénka opět odmete, aby bylo připraveno na další měření.

Vodní hodnota sněhu se určuje pomocí laminátového válcového sněhoměru, který má délku 1,0 nebo 1,5 m. Vtlačí se kolmo do sněhové pokrývky, souběžně se určuje i její výška. Válec naplněný sněhem se posléze zváží pomocí sněhoměrné váhy. Zjištěné hodnoty se pak dosadí do příslušného vzorečku a výsledek ukáže, kolik vody je obsaženo ve sněhu. Tyto informace jsou důležité zejména pro vodohospodáře.

Pár „zimních“ zajímavostí z výstavy:

2005/2006 – tato zima byla raritní zejména výdrží a výškou sněhové pokrývky. Na stanici Šerák se udržela od poloviny listopadu 2005 až do začátku května následujícího roku, bylo to celkem 171 dní. Nejvyšší hodnoty zde dosáhla sněhová pokrývka 18. března 2006, a to 225 cm. A možná si vzpomenete, že na jaře tohoto roku odtávání sněhu rozvodnilo mnohé moravské toky…

2009 – v polovině října se dostavilo prudké ochlazení doprovázené i sněhovými srážkami. V horských oblastech je sníh v tuto dobu běžným jevem, v tomto roce se však např. na stanici Šerák udržel velmi neobvyklých 12 dní a pokrývka dosahovala výšky 68 cm.

2012 – měsíc únor byl velmi mrazivý, dostavily se i arktické dny, kdy teplotní maxima ve městech ani přes den nevystoupila nad −10 °C, na začátku února naměřili na stanici Světlá Hora na Bruntálsku −29,6 °C, na Šeráku −20 °C.

2017 – na konci dubna se dostavilo výrazné ochlazení, tehdy dokonce napadlo mnohem více sněhu než za celé období zimy.

Extrémní projevy zimního počasí trápily obyvatele regionu i v mnohem dřívějších dobách. V jednom z nedávných příspěvků na našem facebooku byla zmíněna krutá zima 1928/1929, ale silné mrazy udeřily rovněž v roce 1942 a možná si mnozí z vás vybaví i kruté novoroční ráno roku 1979, kdy během silvestrovské noci spadly teploty na některých místech až o dvacet stupňů dolů, Jeseníky nevyjímaje.

 

 

obrázek

Snímek sněhoměrných tyčí, sněhoměru a sněhoměrného prkénka.

 

 

obrázek

K zjištění vodní hodnoty sněhu se používá i váhový sněhoměr, fungující na principu nerovnoramenných vah. Vpravo digitální váha.

 

 

obrázek

Meteorologické výkazy pro město Šumperk vedené v letech 1939–1944, ukázka záznamů hodnot z ledna roku 1942.

 

 

 

obrázek

Detail záznamů teplot v lednu 1942 (oddíl nadepsaný jako Temperatur-Extreme).

 

Z meteorologické výstavy (III. část)

Zima určitě ještě neřekla poslední slovo, ale jaro už je za dveřmi a sluníčko nás bude zahřívat stále více. Jak dlouho každý den svítilo, to je další z hodnot, kterou meteorologové sledují. K jejímu zjištění slouží slunoměr neboli heliograf. Nejrozšířenějším typem je Campbellův–Stokesův slunoměr. Jeho základem je koule ze speciálního skla, která soustřeďuje sluneční paprsky do jednoho bodu. Tepelný účinek paprsků se projeví vypálenou stopou do papírového pásku se stupnicí. Pásek se vkládá do prstence, který je součástí podstavce přístroje. Z takto vypáleného záznamu, zvaného heliogram, se určí délka slunečního svitu. Výsledná hodnota se udává v hodinách. Papírové pásky je nutné dávat každý den nové a volit správný druh podle aktuální roční doby. V rámci automatizace profesionálních meteorologických stanic byly tyto slunoměry nahrazeny elektronickými přístroji, získaná data se odesílají k dalšímu zpracování na dálku. Na naší výstavě můžete vidět oba typy. Pro předvedení funkce elektronického slunoměru nám ve výstavní prostoře nahrazuje skutečné slunce svítilna.

 

 

 obrázek

Campbellův–Stokesův slunoměr

 

 

obrázek

Campbellův–Stokesův slunoměr (detail)

 

 

obrázek

Detail automatické meteostanice s elektronickým slunoměrem

 

Březová pometla

Nejen k jarnímu úklidu se hodí březová pometla. V minulosti je vyráběli muži v každé vesnici, dnes je výrobců již poskrovnu. Vyrábějí se z větví bříz, které se řežou na jaře, když má bříza ještě spadené listí. K výrobě je potřeba dlouhý silný provaz uvázaný na trám nebo na silnou větev stromu, jeho dolní konec je upevněn na šlapací desku u země tak, aby se sešlápnutím lano napnulo. Mezi svazek připravených březových větviček se upevní rozpůlený vrbový prut a svazek se jednou omotá provazem. Po sešlápnutí desky se březové proutí stáhne a otáčivým pohybem dolů se omotává vrbový prut. Konec proutku se upevní mezi větvičky tak, aby se neuvolnil. Celý proces se zopakuje nejméně čtyřikrát a tímto způsobem vznikne rukojeť pometla, která se nakonec nožem seřízne a upraví. Taková pometla se používáním opotřebovávala, a tak byla další jaro potřebná nová.

I v případě, že jste nezvládli výrobu pometla dle návodu, se můžete odvážně pustit do jarního úklidu a připojit se třeba k akci Ukliďme Česko www.UklidmeCesko.cz. Tady nebudete potřebovat pometlo, bude stačit dobrá vůle, pytle a rukavice.

Pro milovníky komornějšího úklidu máme dobré rady pro vycházky do lesa:

Co jsi s sebou do lesa přinesl, to si také odnes.

Na vycházku si nikdy nezapomeň vzít rukavice a pytel na odpadky.

Odpadků nasbírej jenom tolik, kolik dokážeš odnést až k nejbližšímu odpadkovému koši.

Nebuďme lhostejní k přírodnímu ani ke kulturnímu bohatství.

 

 

obrázek

Větvičky z břízy nachystané ke zpracování. Líšnice 2006.

 

 

obrázek

Pometlo je svázané ze dvou svazků březového proutí. Rukojeť tvoří hrubší konce větviček svázaných vrbovými půlenými proutky – každý svazek zvlášť jedním prutem a svazky dohromady ještě čtyřmi pruty v místě rukojeti. Pometlo vyrobil Frantšek Kutler z Komňátky v roce 2006.

 

 

obrázek

obrázek

Ve své kůlně v Jakubovicích vyráběl pometla Ladislav Falada, 2006.

 

 

obrázek

Pometla stejným způsobem vyráběl Vlastimil Sládek v Leštině. K svazování však používal lípové lýko.

 

 

obrázek

Svazek lípového lýka připraveného k výrobě pometel.

 

Smrtná neděle

Každá ze šesti nedělí v postním období před Velikonocemi měla své zvláštní označení. Předposlední neděli se v minulosti říkalo Smrtná neděle. Vysvětlení jejího názvu nás vede k starému zvyku vynášení smrti, který se v tento den provozoval. Figurína z došku a slámy se v našem regionu nazývala „smrť“ nebo „Morena“, její chlapecké variantě v Strupšíně říkali „smrťák“, v Klášterci a Vyšehoří i „smrťoch“. Figurínu jako symbol zimy vynesly dětské průvody za vesnici a tam ji buď spálily v ohni, nebo hodily do řeky. Důležitý však byl i návrat dětí do vesnice, kdy přinášely „léto“. Byly to ozdobené větvičky, označované jako „májíček“ nebo „líto“. Nejstarší popis tohoto zvyku z našeho regionu (v německých obcích se mu říkalo „Maigehen“) je z roku 1838 od Albina Heinricha: „… větvičky jsou svázány dohromady ve tvaru stupňovitě prohýbané koruny barevnými stuhami, na nichž visí malované vaječné skořápky. Děvčátka s nimi obcházejí celou vesnici, zpívají při tom několik starých písní, zatímco stromečkem otáčejí v ruce a prosí o malý dar.“ Tyto obyčeje postupně ve všech vesnicích našeho regionu zanikly, často v období 2. světové války, a po ní již nebyly obnoveny. Poslední „smrt“ a „smrťáka“ vynesli asi koncem 70. let 20. století ve Strupšíně a Dlouhomilově. Tak doufejme, že lidové zvyky, které byly v našem regionu před pandemií ještě živé, nestihne podobný osud.

Význam obchůzky s „létem“ byl symbolický – roznášení jara a obnoveného života v kruhu vesnice. Mnozí z nás dodnes čekají a těší se na sněženky či zlatý déšť a přinášejí si je domů nebo svým přátelům jako příslib dlouho očekávaného jara.

 

Mária Kudelová

etnografka, kurátorka historických podsbírek VM v Šumperku

 

 

 

obrázek

obrázek

Vynášení smrti dětmi ze základní školy v Horních Studénkách, rekonstrukce obyčeje, 2005, foto Mária Kudelová.

 

 

obrázek

Na kolorované kresbě Adolf Kašpar zachytil zvyk obchůzky s „májičkem“ tak, jak se v prvních desetiletích 20. století zachoval v Moravičanech, Lošticích a okolních vesnicích. Velikonoční pohlednice, reprodukce kolorované kresby Adolfa Kašpara, 1. čtvrtina 20. století. Inv. č.: AK 495,3, sbírka Památníku Adolfa Kašpara v Lošticích.

 

 

obrázek

Kresba – rekonstrukce „májičku“ podle popisu A. Heinricha, 2021, Mária Kudelová.

 

Z meteorologické výstavy (IV. část)

Meteorologové varují před silným větrem, který může v nárazech dosahovat rychlosti až xx kilometrů v hodině.“ Podobná varování čas od času slýcháme nebo čteme ve zpravodajství. Naposledy tomu tak bylo před minulým víkendem, který byl skutečně hodně větrný.

Jak se vlastně měří rychlost větru? Na meteostanici umístěné ve výstavě je upevněn na rameni stožáru miskový anemometr (anemos je v řečtině vítr), sloužící k měření rychlosti větru, a na opačné straně tohoto ramene se nachází korouhvička k určení směru větru. Anemometr bývá také označován jako Robinsonův kříž, v roce 1846 jej vynalezl Thomas R. Robinson. Jedná se o nejrozšířenější způsob měření větru v meteorologii, i když dnes již můžete na stožárech spatřit také nepohyblivá ultrasonická čidla, fungující na principu šíření a odrazu zvukových vln. Jsou vyhřívaná, jejich činnost by tak neměla být ohrožena např. námrazou.

Anemometr bývá obvykle usazen na stožáru ve výšce 10 metrů, pro výstavní účely je stožár samozřejmě značně zkrácen a navíc opatřen i větráčkem napodobujícím foukání větru. Přenos dat je již dnes na stanicích zajištěn automaticky. Hodnoty větru se uvádějí v metrech za sekundu, ale jak jste četli v úvodu příspěvku, také v kilometrech za hodinu. Při rychlosti větru více než 20 m/s (= 75 km/hod.) hovoříme o vichřici. Vítr o rychlosti více než 32 m/s (= 117 km/hod.) už dosahuje síly orkánu. Jeden z panelů ve výstavě připomíná teplý, na srážky bohatý a hlavně velice větrný leden roku 2007, kdy naše území zasáhla bouře Kyrill. Stanice na Šeráku zaznamenala v té době nejsilnější nárazy větru 41 m/s, ale na Sněžce v Krkonoších to bylo dokonce 60 m/s.

 

 

obrázek 

Detail automatické meteostanice s miskovým anemometrem a větrnou směrovkou.

 

 

obrázek

Ve vitríně umístěný anemometr, nalevo přístroj pro záznam rychlosti větru udávané v m/s.

 

 

obrázek

Ruční anemometr.

 

Květná neděle

Poslední postní neděle, nazývaná Květná, je začátkem velikonočního času. Obyčeje, které se vykonávaly v tento den, úzce navazovaly na náboženský charakter Velikonoc. Podle evangelia Ježíš tohoto dne slavnostně vstoupil do Jeruzaléma za jásotu lidí, kteří ho vítali palmovými ratolestmi v rukou. Součástí květnonedělní liturgie je obřad posvěcení ratolestí. V našich zeměpisných šířkách však palmy nebyly dostupné, a tak je nahradily rašící větvičky vrby jívy i jiných stromů. V některých vesnicích našeho regionu se posvěceným kočičkám podle toho říkalo i „palmičky“. Protože posvěcením získaly podle lidové víry magickou moc, lidé je využívali různě. Václav Rýznar v Horních Studénkách zapsal způsoby jejich použití: „Jednak je lidé zasouvají za kříže nebo za svaté obrázky visící v domácnostech na čelné zdi, jednak je zapichují – dnes už jen někteří záhumenkaři – do osení zároveň s třemi malými křížky, vyrobenými ze dřeva posvěceného na Bílou sobotu…“ Přinášeli je domů, aby byli po celý rok chráněni před nemocemi, aby stavení ochránili před bleskem a požárem a osení a pole před všemi nepříznivými vlivy. Posvěcené kočičky se dokonce polykaly jako ochrana proti bolestem v krku.

 

Mária Kudelová

etnografka, kurátorka historických podsbírek VM v Šumperku

 

 

obrázek 

Fotografie rodiny Jarolímovy s kočičkami na Květnou neděli, z rodinného alba Jaroslava Jarolíma, 30.–40. léta 20. století, sbírka mohelnického muzea.  

 

 

obrázek

Detail z velikonoční pohlednice Adolfa Kašpara. Na reprodukci kolorované kresby je květnonedělní věneček z větviček jedličky, ve středu s hustě vedle sebe kladenými kočičkami a doplněný červenou stuhou. Takovéto věnečky se místy prodávaly v pražských květinářských stáncích ještě v 60. letech 20. století. Měly v průměru 15 cm. V minulosti je údajně vyráběli chudší lidé z okolí Prahy jako přivýdělek a prodávali je před kostelem před Květnou nedělí. (Literatura: Langhamerová, Jiřina: Lidové zvyky, 2004, Nakladatelství Lidové noviny.) Zde se jimi mohl inspirovat i Adolf Kašpar, který je zakomponoval do svých ilustrací pro velikonoční pohlednice. 1. čtvrtina 20. století. Inv. č.: AK 493,1, sbírka Památníku Adolfa Kašpara v Lošticích.

 

 

obrázek

Detail z velikonoční pohlednice Adolfa Kašpara. Na reprodukci kolorované kresby je zachycen rovněž kočičkový věneček, a to tak, jak si jej lidé umísťovali ve světnici pod svaté obrazy. 1. čtvrtina 20. století. Inv. č.: AK 493,6, sbírka Památníku Adolfa Kašpara v Lošticích.

 

Velikonoční klapání

K symbolům velikonočních svátků, zobrazovaným často i na pohlednicích, patří nejrůznější klapačky, řehtačky a trakaře. Ty jsou nezbytnou rekvizitou obchůzek klapačů v pašijovém týdnu. Od Zeleného čtvrtka do Bílé soboty v kostelech nezvoní zvony, protože „odletěly do Říma“, a jsou nahrazeny zvukem dřevěných nástrojů, s kterými kluci obcházejí vesnici v pravidelných intervalech. V některých vesnicích na Zábřežsku, konkrétně v Brníčku, Jestřebí, Pobučí, Svébohově a Nemili, se obchůzky klapačů zúčastňuje i maskovaná postava Jidáše (o tomto zvyku se můžete dovědět více na stránkách Vlastivědného muzea v Šumperku v rubrice Muzeum on-line). Ve zbylých vesnicích našeho regionu se koná jen obchůzka bez „honění Jidáše“. Hlučící nástroje se v každé rodině opatrují a dědí z pokolení na pokolení. Mnohdy je však potřeba je opravit nebo i vyrobit nové. V každé vesnici se najde šikovný řemeslník, který jejich výrobu zvládne.

Mária Kudelová

etnografka, kurátorka historických podsbírek VM v Šumperku

 

 

obrázek 

Velikonoční pohlednice. Na reprodukci kolorované kresby Adolfa Kašpara je zachycen průvod klapačů. 1. čtvrtina 20. století. Inv. č.: AK 493,4, sbírka Památníku Adolfa Kašpara v Lošticích.

 

 

obrázek

Fotografie průvodu obchůzky klapačů v Mohelnici, 50. léta 20. století. Inv. č. 6308, sbírka mohelnického muzea.

 

 

obrázek

Obchůzka „drdáčů“ v Rudě nad Moravou, 2001, archiv VM.

 

 

obrázek

Obchůzka klapačů v Bludově, 2001, archiv VM.

 

 

obrázek

Obchůzka klapačů v Rohli, 2017, foto Eva Petrášová, archiv VM.

 

 

obrázek

Obchůzka klapačů v Rohli, 2017, foto Eva Petrášová, archiv VM.

 

 

obrázek

H 34821 – velikonoční „hrkač“, vyrobený z bukového dřeva Zdeňkem Kobzou z Kolšova v roce 2017. Před Velikonocemi vyráběl podobné řehtačky pro více zájemců. Délka 38,5 cm, šířka 15,5 cm. Inv. č. 34821, sbírka šumperského muzea.

 

 

obrázek

Velikonoční klapač z bukového dřeva. Vyrobil Zdeněk Kobza z Kolšova v roce 2019. Délka 16 cm, výška 17,5 cm. Inv. č. 35996, sbírka šumperského muzea.

 

 

obrázek

Velikonoční řehtačka, vyrobená z bukového dřeva v roce 2014 Jiřím Novotným v Leštině. Tato řehtačka má smutný, ale příznačný příběh. Dědeček ji nechal vyrobit pro svého vnuka k obchůzce v Sudkově. Vnuk, žijící v Olomouci, se účastnil velikonočních obchůzek v Sudkově již v letech 2009–2013 s malým klapačem. Místní skupina chlapců jej vždy mezi sebe přijala. Pro následující rok mu nechal dědeček vyrobit větší klapač, ale skupina hrkačů se obměnila a chlapce z jiného města už mezi sebe nevzali. A tak řehtačka již jako nepotřebný předmět skončila ve sbírkách šumperského muzea, aniž by někdy „účinkovala“ při obchůzce. Délka 36,7 cm, šířka 30 cm a výška 11 cm. Inv. č.: H 35085, sbírka šumperského muzea.

 

Velikonoční pečivo

K Bílé sobotě patřilo i pečení obřadního pečiva k velikonočním hodům. V naší tradici je to pečivo z kynutého těsta, nejčastěji mazanec, který dodnes patří k hlavnímu pečivu Velikonoc. Do 18. století se připravoval z mouky, másla, vajec, sýru nebo tvarohu a plnil se masem. Mazal se tvarohem, proto se mu také říká mazanec. Dnes známe mazanec sladký, s množstvím másla, cukru, vajec, rozinek a mandlí.

A jak je to s beránkem? Baránek byl v prehistorických pasteveckých kulturách obětním zvířetem. Stal se i součástí jejich obřadních hostin. V křesťanství se stal symbolem Krista a jeho oběti. Dodnes je součástí velikonoční sestavy jídel mnoha národů. V našem tradičním velikonočním „hodovém“ jídelníčku jako obřadní jídlo však beránek typický nebyl. Možná proto, že skopové maso nebylo vždy dostupné všem a nebylo u nás ani ve velké oblibě. Jako sladké pečivo se beránek objevuje v receptech ze 17. století a pekl se z kynutého nebo piškotového těsta. Nestal se však tradičním pokrmem, spíše tradiční dekorací velikonočního stolu nebo interiéru. Mnohé kuchařky jej umí tak krásně nazdobit, že je škoda jej sníst.

Budeme rádi, když se pochlubíte fotkou svého beránka.

 

Mária Kudelová 

etnografka, kurátorka historických podsbírek VM v Šumperku

 

 

obrázek 

Velikonoční pohlednice. Na reprodukci kolorované kresby Adolfa Kašpara jsou hlavními motivy prvky z obřadů konaných na Bílou sobotu. Po tichém období se zase rozezní zvony a světlo rozjasní chrám. V minulosti se konal se sochou vzkříšeného Krista, velikonoční svící, zástavami a monstrancí, nad kterou byla nesena nebesa, velkolepý průvod kolem kostela, nazývaný „Vzkříšení“.

1. čtvrtina 20. století. Inv. č.: AK 493,2, sbírka Památníku Adolfa Kašpara v Lošticích.

 

 

obrázek 

Fotografie rodiny Jaroslava Jarolíma s velikonočním beránkem, z rodinného alba, 30.–40. léta 20. století. Inv. č.: H 5465, sbírka mohelnického muzea. 

 

 

obrázek

Slavnostní velikonoční stůl připravený pro obdarování chlapců „šmekustrantů“, Bludov, 2002, archiv VM.

 

„Dejte vejce malovaný“

K velikonoční koledě – obchůzce chlapců a mužů spojené se šleháním, „pomlazením“, dívek a žen zelenými proutky – patří obdarovávání. Tradičním darem zůstalo vajíčko. Vajíčko nese symboliku rodícího se života, znak přicházejícího jara. Jako dárek mělo být plné a omalované. Nejvýznamnější barvou byla červená, ta dala kraslici i pojmenování, odvozené od staročeského slova krásný – červený.

O tom, jak byly v našem regionu v minulosti zdobeny kraslice, máme bohužel jen kusé zprávy. Z nich se dovídáme, že vajíčka se barvila v cibulových slupkách, „březolkó“ nebo zlatou a stříbrnou barvou. Z Loštic máme zprávu, že mládencům se darovala „zvlášť pěkně malovaná“ vajíčka.

(„Březolka“ – plizura či pryzula, březulka, fryžulka – se lidově nazývalo barvivo z fernambukového dřeva (pryzila červená), dováženého z Brazílie. Vařením třísek ve vodě se získala sytá červená barva.)

Ve sbírkách starého muzejního fondu do roku 1960 bylo zapsaných pouze pět kraslic, z toho čtyři byly zakoupeny v Praze, tedy nepocházejí z regionu. Jenom jedna kraslice byla vyrobena v Šumperku, a to Hermannem Pummem v roce 1903, zapsaná v roce 1932. Ve staré evidenci se zachoval její obrázek a popis. Jedna polovina kraslice byla černá, druhá špinavě bílá. Na černém podkladě byl namalován zajíc s dýmkou a holí, nesoucí na zádech nůši s kraslicemi. Na bílé straně byli zobrazeni dva trpaslíci, v pozadí ptačí budka se špačkem a dole nápis „FRÖHLICHE OSTERN!“ a letopočet 1903.

V posledních letech je sbírka šumperského muzea doplňována o kraslice, které jsou v regionu vyráběny. Která se vám líbí nejvíc? A jak zdobíte velikonoční vajíčka vy?

 

Mária Kudelová 

etnografka, kurátorka historických podsbírek VM v Šumperku

 

 

obrázek

Kresba kraslice vyrobené v Šumperku Hermannem Pummem, ze staré muzejní dokumentace.

 

 

obrázekobrázek

Kraslice zdobené bílou háčkovanou krajkou s různými motivy. Vyrobila Bohuslava Léharová ze Zábřehu v roce 1999.

 

 

obrázekobrázek

Kraslice zdobené pozitivním kreslením na bílé neobarvené vejce. Vyrobila Božena Joženková z Radnice, 2000.

 

 

obrázek

Kraslice barvené a zdobené pozitivním malováním barevným voskem. Vyrobila Božena Joženková z Radnice, 2000.

 

 

obrázek

Kraslice zdobená vyškrabáváním barvy. Vyrobila Božena Joženková z Radnice, 2000.

 

 

obrázekobrázek

Kraslice zdobené dírkovou technikou a bílým voskem. Vyrobila Jarmila Lokajíčková, Dolní Studénky, 2000.

 

 

obrázek

obrázek

obrázek

Kraslice barvené a zdobené pozitivním malováním barevným voskem. Vyrobila Dana Kovalová ze Šumperka v roce 2007.

 

 

obrázek

obrázek

obrázek

Kraslice drátované. Vyrobila Dana Kovalová ze Šumperka v roce 2007.

 

Státní vyznamenání obdržel Karel Lukas, rodák z Brníčka

V pátek 28. října při příležitosti svátku Dne vzniku samostatného československého státu vyznamenal prezident Miloš Zeman také rodáka z Brníčka, generálmajora Karla Lukase. Nejvyšším státním vyznamenáním, Řádem bílého lva, byl Karel Lukas oceněn in memoriam.

Karel Lukas se narodil 16. února 1897 v Brníčku do rodiny Františka a Amálie Lukasových, provozujících zde hostinec. Vystudoval gymnázium v Zábřehu, za první světové války vstoupil do československých legií a po návratu v roce 1919 se rozhodl zůstat v armádě jako voják z povolání. Byl členem hlavního štábu čs. armády a zapojil se do rozsáhlého projektu budování pohraničních opevnění. Po roce 1939 působil v organizaci Obrana národa a jako mnoho dalších se vydal do zahraničí, pomáhal budovat čs. armádu ve Francii a pak i ve Velké Británii. V letech 1942– 1943 bojoval v severní Africe, kde mimo jiné prodělal bitvu u El Alameinu, a zúčastnil se také italského tažení. Poslední roky války působil jako čs. vojenský přidělenec ve Spojených státech a Kanadě. V roce 1947 se vrátil do vlasti a ještě v témže roce mu město Zábřeh udělilo čestné občanství. Jako výraz díků věnoval zábřežskému muzejnímu spolku své umělecké sbírky, mezi kterými se nachází významná kolekce grafických listů Václava Hollara, která je nyní součástí fondu Muzea Zábřeh.

Po únorových událostech 1948 Karel Lukas nesouhlasil s novou orientací v armádě a požádal o přeložení do výslužby, čemuž bylo vyhověno. Nicméně 29. března 1949 byl zatčen StB a převezen do pankrácké věznice, byl obviněn z napomáhání k útěku za hranice ČSR a organizování protistátní činnosti. Při výsleších ve vyšetřovací vazbě byl krutě fyzicky týrán a na následky tohoto zacházení 19. května 1949 zemřel.

K rehabilitaci plukovníka Karla Lukase došlo teprve po listopadu 1989, 29. srpna 1990 jej prezident republiky Václav Havel jmenoval generálmajorem in memoriam a 8. května 1992 jej vyznamenal „za mimořádné zásluhy v boji za osvobození vlasti v době první a druhé světové války“ Řádem Milana Rastislava Štefánika III. třídy. Následně byl 25. června 1992 plně rehabilitován.

 

obrázek

Generál Chamberlain vyznamenává v roce 1947 Karla Lukase řádem Legion of Merit, sbírka Muzea Zábřeh

 

 

obrázek

Karel Lukas a Clementine Churchillová během návštěvy Winstona Churchilla u československé brigády v dubnu 1941, sbírka Muzea Zábřeh 

 

 

obrázek

Karel Lukas po návratu ze stáže u britských obrněných jednotek,1944, sbírka Muzea Zábřeh 

 

 

obrázek

Karel Lukas v době, kdy se mu podařilo utéci z protektorátu do Francie, sbírka Muzea Zábřeh 

 

 

obrázek

Karel Lukas, po povýšení do hodnosti podplukovníka v roce 1938, sbírka Muzea Zábřeh 

 
  • 1
  • 2