|
Výuční list lesnického mládence z roku 1796
|
|
Blatno u Chomutova, budova, v níž sídlila první lesnická mistrovská škola v českých zemích
|
|
Vrchnostenský hospodářský dvůr v Dačicích, sídlo Hlavovy mistrovské školy
|
|
Hrob Vincence Hlavy v Dačicích
|
|
Městečko Úsov v polovině 19. století
|
|
Zámek Úsov v polovině 19. století
|
|
Budova bývalé lesnické školy na úsovském zámku, tzv. Stará škola
|
|
Josef Wessely, první ředitel úsovské lesnické školy
|
|
Robert Micklitz, ředitel lesnické školy v Úsově i Sovinci
|
|
Augustin Buchmayer, ředitel lesnické školy na hradě Sovinci
|
|
Stálá expozice ve Staré škole „Úsov – kolébka lesnického školství na Moravě“
|
|
Stálá expozice ve Staré škole „Úsov – kolébka lesnického školství na Moravě“
|
Ideální rekonstrukce tzv. biskupova domu v Mohelnici, Kostelní nám. 2 (dnes muzeum)
Ideální rekonstrukce jednoho z obdobně stavebně řešených domů v Bratislavě, 13. století
Pohled do velké místnosti ve sklepních prostorách tzv. biskupského domu (součást muzea). Druhotně osazený gotický portál, původně zazděný ve vstupu z přistavěné předsíně, propojuje větší z místností s menším západním prostorem.
Středověký průchod proražený z velké místnosti do východní přístavby ze 14. nebo 15. století ve sklepních prostorách tzv. biskupského domu (součást muzea)
Mgr. Jakub Halama (jakub.halama@muzeum-sumperk.cz)
V souvislosti se stavbou polyfunkčního domu v jihozápadní části nám. Republiky probíhá již od konce června odborný archeologický dohled, realizovaný pracovníky Vlastivědného muzea v Šumperku. Nejdříve bylo sledováno postupné odstraňování různých vyrovnávek terénu a stavebních reliktů několika domů z 19. stol., které v tomto prostoru stály až do 60. let 20. stol.
Situace začala být zajímavá pro starší historii města až poté, co se bagry pustily do odstraňování dalších vrstev zeminy. Archeologický dohled se tak záhy přeměnil v záchranný archeologický výzkum. Byly identifikovány pozůstatky bývalého městského vodního příkopu, táhnoucího se přes celou stavbu ve směru západ – východ. Příkop tedy kopíroval průběh městských pozdně středověkých hradeb. Výplň příkopu o šířce cca 10 m tvořily nánosy černého bahna, jež poskytly množství zajímavých nálezů. Spodní vrstvy vydaly zlomky tzv. loštických pohárů z 15. stol., při povrchu to pak byly četné fragmenty nádob ze 16. – 17. stol., kdy již příkop zřejmě pomalu ztrácel svou primární obrannou funkci a stával se postupně spíše odpadištěm. Na několika místech se dokonce zachovaly relikty dřevěných konstrukcí. V západní části, tedy při ul. Lužickosrbské, se objevily útvary ve formě jakýchsi pilotů – bloků tvořených několikanásobnými řadami vertikálních na spodu zahrocených kůlů, proložených kameny. Výzkum ještě není u konce, ale nelze vyloučit, že se jedná o pozůstatky konstrukce přemostění příkopu. Tuto interpretaci by snad mohla nepřímo podporovat i původní existence jedné z městských bran právě v této ulici, vedoucí na historické náměstí. Další zachovalé dřevěné konstrukce mají charakter spíše zpevňování severního břehu příkopu. Jedno nebo několikanásobné řady vertikálních kůlů jsou taktéž proloženy většími kameny, ale nahoře ještě navzájem propleteny proutím. Dle nálezů zlomků keramiky by snad mohly být minimálně renesančního stáří, přesnou dataci však zřejmě přinesou až jejich dendrochronologické analýzy.
Z dalších nálezů je třeba jmenovat zejména kusy původního dřevěného vodovodního potrubí a další dřevěné artefakty – např. části šindelů nebo předměty denní potřeby (vařečka, lžíce); zajímavé jsou však také fragmenty skleněných renesančních nádob nebo železné hřeby.
Nyní probíhá intenzivní dokumentace odkrytých situací a jejich následné rozebírání. Poté budou stavbaři pokračovat ve skrývce, samozřejmě za pokračujícího bedlivého dohledu šumperských archeologů. Výzkum financuje investor této stavební akce (stavební firma SAN-JV).
Práci v terénu posléze vystřídá časově náročné ošetřování všech četných nálezů a jejich odborné vyhodnocení, včetně různých přírodovědných analýz. Počítá se, že kromě odborných výstupů bude veřejnost seznámena s výsledky výzkumu formou výstavy a přednášky v prostorách šumperského muzea.
Mgr. Jakub Halama (jakub.halama@muzeum-sumperk.cz)
Celkový pohled na zkoumanou oblast.
Dřevěná konstrukce, snad pilíř.
Nálezy keramiky.
Zbytky dřevěného potrubí.
Archeolog Jakub Halama při práci.
Celkový pohled na příkop.
Zpevnění severního břehu příkopu.
V roce 2006 byl v souvislosti s výmalbou lodi kostela sv. Jana Křtitele v Šumperku proveden i restaurátorský průzkum v presbytáři. Restaurátor akademický malíř Jan Severa zjistil tímto průzkumem v barokní vrstvě přítomnost malby, o níž jsou zmínky v historii a popisu farního kostela. Malba je připisována baroknímu malíři Ignáci Oderlickému, který v samotném Šumperku vymaloval několik objektů (např. kapli sv. Jana Nepomuckého v klášterním kostele Zvěstování Panny Marie či interiér kostela sv. Barbory). Průzkum identifikoval přítomnost malby nejen na stropě presbyteria, ale i na stěnách, kde se předpokládá kromě figurálních výjevů i přítomnost malované ilusivní architektury.
Díky finančním dotacím poskytnutým ze státních programů i z rozpočtu Olomouckého kraje mohla být v současné době zahájena první etapa konzervace, kdy je prováděn odkryv, čištění, konsolidace barevné vrstvy malby a hloubková injektáž dutin. Při odkryvu je postupně zjišťován dochovaný stav malby, ze kterého je patrné, že malba doznala ještě před svým zamalováním, nejspíše již v 19. století, několik druhů poškození barevné vrstvy. Poškození vznikla především atakem vlhkosti jak v důsledku zatékání z rubové strany klenby, tak nadměrnou koncentrací vzdušných par, které se při větším počtu lidí shromážděných na bohoslužbě, kondenzovaly na povrchu malby. Během této etapy restaurování bude kromě konzervační části proveden také podrobný mikrochemický průzkum. Restaurátoři odeberou vzorky ze základní barevné škály pigmentů vyskytujících se v malbě, provedou jejich identifikaci a analýzu pojiva a zjistí přítomnost případného mikrobiologického napadení či provedou analýzu případných druhotných přemaleb a zásahů.
Z ikonografického hlediska se dle dostupných informací mají vyskytovat na klenbě kostela výjevy ze života sv. Jana Křtitele, jemuž je chrám zasvěcen. To bylo potvrzeno při odkryvu v závěru presbyteria nálezem malby anděla nesoucího na zlatém podnose hlavu sv. Jana Křtitele, dále pak andělů nesoucích atributy mučednictví a oslavy (palmová ratolest, věnec slávy) a také andělů držících pouta. Celá kompozice scény vrcholí hebrejským nápisem JHVH ve svatozáři znamenající Přítomnost Boha, který se zjevil Mojžíšovi na poušti a jehož jméno namalované v centrální partii klenby závěru presbyteria odkazuje na Přítomnost Syna Božího ve svatostánku. Na částečně odkrytém klenebním pasu se nalézá postava sedícího evangelisty sv. Jana a nad jeho hlavou je v celé šíři pasu namalován bohatý barokní rokajový dekor.
Z barevnosti drapérií, ze způsobu zpracování inkarnátů figur či zpracování anatomických zkratek můžeme vyvodit, že autorem malby byl velmi zdatný a schopný malíř a je velmi pravděpodobné, že se jedná o Ignáce Oderlického, i když během restaurátorského odkryvu nebyla zatím nalezena žádná signatura.
Restaurátorské práce budou probíhat celé léto a je možné, že se dočkáme ještě dalších zajímavých objevů.
|
Cínová křtitelnice darovaná Bernardem ze Žerotína sobotínskému kostelu. Foto: Š. Sittek. |
Výstava církevního umění gotiky a renesance na Šumpersku, Zábřežsku a Mohelnicku, uspořádaná Vlastivědným muzeem v Šumperku v měsících září až říjnu 2005, představila ojedinělou kolekci plastik, obrazů a dalších předmětů z vybavení kostelů pocházejících ze 13. až 17. století. Mezi vystavovanými exponáty bylo možno zhlédnout také křtitelnici ze sobotínského kostela sv. Vavřince. Nepatřila mezi nejatraktivnější předměty svým tvarem, materiálem, ani uměleckým provedením. Právě naopak. V katalogu vydaném ke zmíněné výstavě je charakterizována slovy: „Pozdně renesanční křtitelnice kalichovitého tvaru, z ojediněle použitého materiálu, s datací a donátorem v textu při horním okraji.“ Z dalších údajů se dozvídáme, že devadesát centimetrů vysoká křtitelnice byla vyrobena z cínu. 1
|
Alianční erby Bernarda ze Žerotína a Sibyly Libštejnské z Kolovrat na horní desce sobotínské křtitelnice. Foto Jaromír Mašek. |
Stejné rodové znaky s letopočtem 1610 nacházíme na arkýři v severní frontě zámku v Rudě nad Moravou. Je jimi doloženo, že Bernard ze Žerotína a jeho manželka Sibyla Libštejnská jsou stavebníky rudského zámku. Těžko dnes rozhodneme, zda v roce 1610 byla dokončena jen severní fronta s arkýřem, či celý zámek. V literatuře i ve stavebně historickém průzkumu se můžeme dočíst, že zámek dokončil až jeho nový majitel, Ladislav Velen ze Žerotína.3 To však není otázka, kterou se chceme v souvislosti se sobotínskou křtitelnicí zabývat.
|
Alianční rodové znaky Bernarda ze Žerotína a Sibyly Libštejnské na zámeckém arkýři v Rudě nad Moravou. Fotoarchiv VM v Šumperku, foto Vítězslav Zeman. |
Z dosavadního poznání nemůžeme dokázat tvrzení, že Jan ze Žerotína odevzdal za svého života dvěma nejstarším synům Bludov a Rudu. Stejně tak neexistují přímé důkazy, že tomu tak nebylo. Domněnku, že si Jan až do své smrti ponechával kontrolu nad celým panstvím, posilují kromě již uvedených fakt, také soupisy berní, v nichž se k berní povinnosti na panstvích Losiny, Ruda a Bludov hlásí jen Jan ze Žerotína, přičemž o jeho synech se berní soupisy nezmiňují.7 Podle zápisů Karla ze Žerotína se po smrti losinského Jana ze Žerotína (zemřel 8. května 1608) ujal správy celého losinského panství nejstarší syn Fridrich. Jeho mladší bratři, kteří se dožadovali svých podílů, předložili své požadavky v lednu 1609 na zasedání zemského soudu. Dědické řízení mělo být skončeno do šesti týdnů, tedy zhruba do konce února až počátku března.8 Při dělení pozůstalosti připadla Bernardovi jihozápadní část velkolosinského panství, jejímž centrem se stala Ruda nad Moravou. Jednalo se o zmiňovaný majetek (kromě Bludova), jenž přikoupil Bernardův otec v roce 1596 od poručníků tehdy ještě nezletilého Ladislava Velena ze Žerotína.
Zdeněk Doubravský
|
|
Galerie ve východním křídle Pavlínina dvora otevřená 1. 2. 2007 nese název Galerie Šumperska. Přesně rok po zahájení prací tak byl dokončen nákladný projekt rekonstrukce východního křídla Pavlínina dvora v Šumperku, který financovalo Město Šumperk s pomocí strukturálních fondů EU a Olomouckého kraje. V jižní části křídla zřídilo Město penzión, v severní části, kde sídlí Vlastivědné muzeum v Šumperku, bylo do mnohem větších prostor přemístěno Regionální a městské informační centrum, vznikl zbrusu nový přednáškový sál a Galerie. Díky rekonstrukci získalo muzeum kvalitní výstavní sál a spolu s Městem Šumperkem mohlo reagovat na podnět místních výtvarných umělců na zřízení galerie současných tvůrců regionu. Díla, která budou v galerii vystavována, budou vybírána zejména ze sbírek Vlastivědného muzea v Šumperku a z kolekce obrazů zakoupené pro Galerii Městem Šumperkem. V menší míře budou expozice doplněny díly ze soukromých sbírek nebo sbírkami z jiných muzeí a galerií. Dlouhodobější expozice budou zhruba po roce obměňovány s tím, že v příštích letech budou představeni výtvarní umělci Šumperska tvořící od počátku 19. století do poloviny století 20., poté umělci století 18. a 17. Trvalejší expozice se budou střídat s krátkodobými výstavami.
|
|
|
|
Vstup do Galerie Šumperska |
Pohled do prostory výstavního sálu Galerie |
Galerie Šumperska bude vystavovat díla výtvarníků spjatých se Šumperkem a okolím jak místem narození, tak dlouhodobým působištěm či pravidelnými pobyty ve městě a v jeho okolí. Výtvarně tvořících autorů, kteří odpovídají těmto kritériím, je však velmi mnoho. Proto se počítá s občasnými změnami expozice a také s tím, že vedlejší prostory Galerie budou nabídnuty pro krátkodobé prezentační výstavy místním mladým tvůrcům, případně i zavedeným autorům všech žánrů. Omezením bude jistá cenzura pro díla, jež by hraničila se zákonem, kýčem či obscéností.
|
|
|
|
Kolekce nejnovějších prací L.Bartoše |
Prezentace tvorby manželů Kovalových |
První expozice v Galerii Šumperska je autorsky velice různorodá. Jsou zde zastoupeni umělci známí v rámci celé republiky i tvůrci, které znají pouze příznivci umění v našem regionu. Časový záběr je od 2. poloviny 20. století do současnosti. Všichni již samostatně vystavovali. Ti nejznámější na desítkách autorských výstav nejen v regionu, ale i v předních kulturních centrech Česka a v zahraničí. Jiní autoři měli jen několik výstav v kulturních zařízeních ve městě či v blízkém okolí. Dá se však konstatovat, že všichni zúčastnění jsou v povědomí šumperské kulturní veřejnosti.
|
|
|
|
Exponáty Věry Kovářové a Dagmar Koverdynské |
Průhled expozicí s pracemi P. Válka, B. Teplého a Jandy
|
Hodnotit vedle sebe autory tak rozdílné, jak v množství a kvalitě projevu , tak v šíři záběru od abstraktní tvorby až k užité grafice, není dost dobře možné. Nebylo to také cílem, který sledovalo založením Galerie vlastivědné muzeum a Město Šumperk. Jejich záměr by se dal vyjádřit stručně takto: „ Vystavujte, prezentujte sebe i naše město a jeho krásné okolí. Šumperk bude časem vlastnit kvalitní sbírku výtvarného umění a bude vytvářet další kulturní tradici.“
V Galerii vystavují: Lubomír Bartoš, Jaromír Cimbálník, Karel Homola, Juraj Hovorka, Jan Hrachovina, Jiří Janda, Jiří Jílek, Aleš Kauer, Miroslav Koval, Anežka Kovalová, Věra Kovářová, Dagmar Koverdynská, Jiří Krtička, Vojta Novák, Vítězslav Pokorný, Miloslava Prokůpková, Zdeněk Sklenář, Antonín Suchan, Zbyněk Semerák, Bohumír Teplý, Petr Válek, Richard Wiesner a Ilja Zachoval.
|
|
|
|
Část expozice s pracemi J. Jílka, J. Hrachoviny, P. Válka, A. Suchana,
V. Kovářové a D. Koverdynské.
|
|
Ještě pár slov k první expozici Galerie Šumperska. Byla otevřena úvodním slovem ředitelky muzea M. Gronychové, promluvou starosty Zdeňka Brože a odborným komentářem Jiřího Hastíka, který zmínil všech 23 vystavujících a pohovořil o významu Galerie pro život města. Na 150 návštěvníků vernisáže pak zhlédlo novou Galerii a přilehlé prostory. Zájemci o bližší informaci o některém z autorů měli možnost prohlédnout si listovací soubor s biogramy a s ukázkami jejich tvorby.
|
|
|
|
|
|
Po vystoupení O. Kaštické promluvil starosta městra Zdeněk Brož, Jiří Hastík a slavnostně přestřihli pásku zástupce kraje P. Horák, ředitelka muzea M. Gronychová a místostarosta P. Suchomel.
Galerie Šumperska je přístupná přes Regionální a městské informační centrum v době provozu Centra, od úterý do pátku od 9 do 12 a od 12,30 do17 hodin, v sobotu od 9 do 13 hodin. Některé z vystavených exponátů jsou prodejné. Pro organizované skupiny nabízí muzeum v Galerii výklad. Ten je však nutné objednat si nejméně den předem.
Milena Filipová
|
Vernisáží 7. září byla ve Výstavní síni Vlastivědného muzea v Šumperku zahájena již druhá výstava z cyklu Ars longa, vita brevis, věnovaná tentokrát církevnímu umění baroka a rokoka na Šumpersku, Zábřežsku a Mohelnicku. Hlavním cílem výstavy bylo nejen ukázat krásu, bohatost a rozmanitost sakrálního umění a představit dobové umělce, ale také prezentovat co největší spektrum světců, které barokní člověk uctíval, připomenout účel a význam jednotlivých liturgických předmětů a mobiliáře kostelů a v nejobecnější rovině přiblížit návštěvníkovi jedno z nejrozporuplnějších období historie, kterým baroko bezesporu bylo.
Na rozdíl od gotiky a renesance bylo pro epochu baroka k dispozici velké množství exponátů různého druhu, velikosti i kvality. Instalace více než 120 exponátů byla proto pojata poněkud netradičně a bylo vytvořeno pět tematických celků, kterým, v mezích možností, odpovídalo i rozmístění exponátů. Divácky nejatraktivnější byl oddíl nazvaný Zlatý poklad, který představoval liturgické náčiní, další oddíly prezentovaly mobiliář kostelů, liturgická roucha, sochy a obrazy. Podrobnosti o tom, k čemu ten který předmět slouží nebo sloužil, bylo možné najít v listovacích souborech, stejně jako informace o atributech světců nebo základní údaje o malířích a sochařích, kteří působili v představovaných obdobích v našem regionu. Originálním instalačním prvkem byl náznak morového sloupu v centrální části Výstavní síně.
Výstavu navštívilo v období od 7. září do 7. prosince 2651 osob. Komentované prohlídky, které muzeum nabízelo školám a hromadným výpravám, absolvovalo více než 830 návštěvníků, zejména žáků a studentů.
K výstavě byl vydán reprezentativní katalog a kalendář s fotografiemi soch světců. Na webových stránkách muzea byly po skončení výstavy umístěny veškeré informace z listovacích souborů, přibližující zejména světce a jejich atributy, liturgické náčiní, paramenta a regionální barokní umělce.
Církevní umění baroka a rokoka na Šumpersku, Zábřežsku a Mohelnicku (PDF)
(1845 výřez veduty)
Historie kostela sv. Bartoloměje je úzce svázána s dějinami města Zábřeha, které bylo založeno v polovině 13. století. Kolonizační původ města je patrný z urbanistického členění dnešního historického centra. Jedna z ulic vybíhající z náměstí obklopeného měšťanskými domy vedla ke kostelu s menším prostranstvím, vedle kterého byl hřbitov. V roce 1351 se poprvé připomíná zábřežská farnost a kostel tedy v té době s jistotou sloužil jako farní. Představu o původní podobě kostela si můžeme vytvořit na základě dobových vyobrazení. Jen schematicky je chrám zachycen na vedutě města z roku 1623, na hřebeni střechy je patrná sanktusová vížka. Podrobněji je stavba zdokumentována na vedutě z roku 1727, kde je zachycena svatyně s polygonálním gotickým presbytářem prolomeným vysokými okny. Širší loď, která na presbytář navazuje na západní straně, byla pravděpodobně přistavěna v souvislosti s pozdějším rozšiřováním chrámu. Sanktusník umístěný na hřebeni střechy umožňoval zavěšení jen menších zvonů, větší zvony, kterými chrám v té době disponoval, byly zavěšeny na samostatně stojící zvonici.
(40. léta. Domy před kostelem byly později zbořeny. Farní archiv Zábřeh.)
V období reformace připadl kostel příslušníkům kališnického vyznání, za doby pánů z Boskovic pak luteránům. S návratem kostela do správy katolické církve, ke kterému došlo po roce 1620, a následným rekatolizačním úsilím, souvisely následné úpravy liturgického prostoru. Ve třicátých letech 17. století měl chrám pořízený nový hlavní oltář a tři boční, původní dřevěný kůr byl stržen a nahrazen novým z kamene a cihel. V poslední třetině 17. století však byl již kostel natolik chatrný, že se vážně uvažovalo nad jeho stržením a výstavbou nového chrámu. I přes špatný technický stav sloužila stavba až do roku 1750, kdy byla uzavřena a mše byly slouženy na radnici. Následujícího roku byl původní chrám zbořen a na jeho místě se začalo od základů se stavbou nového kostela. Podle tradice vypracoval plány na nový chrám italský architekt Domenico Martinelli (1650 – 1718), který na severní Moravě skutečně působil ve službách Lichtenštejnů. K realizaci stavby však došlo až dlouho po Martinelliho smrti a původní plány byly později upraveny některým z regionálních stavitelů. Stavba nového chrámu o impozantní délce padesát metrů pokračovala poměrně rychle, takže již 10. listopadu 1754 byla v nově zbudované svatyni slavena první bohoslužba. Tehdy však ještě zdaleka nebyly dokončeny všechny práce na stavbě a vybavení kostela. Například až v roce 1756 byly dokončeny schody na věž, která byla téhož roku pokryta, a dlažba kostela byla položena až roku 1764. Navíc se brzy po dostavení chrámu začaly projevovat obtíže způsobené malou únosností základové zeminy, takže již v roce 1760 bylo potřeba zajistit praskající klenbu, a v roce 1786 byl kostel dodatečně stažen ocelovými ankry. K posledním nejrozsáhlejším stavebním opravám chrámu došlo v 70. letech 20. století. Nebezpečné svislé trhliny obvodového zdiva kostelní lodi byly zajištěny v několika výškových úrovních ocelovými táhly, taženými zdmi v dlouhých horizontálních vrtech. Autorem originálního projektu byl Ing. Vratislav Tolar a pod jeho vedením práci provedla Skupina pro údržbu památek tehdejšího Vlastivědného ústavu v Šumperku.
(Interiér kostela sv. Bartoloměje. Foto F.J. )
Interiér chrámu byl dotvářen až v poslední třetině 18. století dlouho po dostavbě kostela. V roce 1791 byla pořízena mohutná sloupová architektura hlavního oltáře, která vytvořila prostor pro umístění již dříve vytvořeného hlavního oltářního obrazu umučení sv. Bartoloměje a nástavcového obrazu Korunovace Panny Marie. Oba obrazy namaloval Josef Tadeáš Josef Supper (1712 – 1771) z Moravské Třebové, který je autorem také obrazu Příbuzenstva Páně na stejnojmenném bočním oltáři. Zakázku na oltářní obraz na protějším bočním oltáři sv. Jana Nepomuckého dostal vzhledem k smrti moravskotřebovského mistra Kašpar František Sambach (1717–1795), který ji realizoval spolu se svým dvanáctiletým synem Janem Kristianem Sambachem (1761 – 1797), jak je uvedeno na inskripci v pravém dolním rohu „Vom Christian Samb dem Sohn angefangen, vom Caspar Sambach, Vater geendet vorden im J. 1773 in Wien“. Oltáře jsou včetně sochařské výzdoby spolu s kazatelnou a křtitelnicí dílem řezbáře Floriána Tomáška z Jedlí. V průběhu 19. století byly v kostele zbudovány další boční oltáře a byla pořízena křížová cesta.
(Reliéf sv. Bartoloměje, zdobící zvon toho jména ulitý r. 2000. Foto F.J.)
V roce 1998 byl v duchu II. vatikánského koncilu upraven nový liturgický prostor, jehož středem je obětní stůl od akademického sochaře Petra Váni, do kterého vložil biskup Mons. Josef Hrdlička ostatky mučedníků sv. Pavla a sv. Theodora.
Varhany od firmy Rieger z roku 1955 jsou umístěny na kůru v barokní skříni, která sloužila pro původní varhany mistrů Staudingerů z Andělské Hory.
V kryptě pod sakristií bylo v letech 1759 – 1783 pohřbeno celkem 15 osob, mezi nimi farář Antonín Cyril Ambrož († 1775) a rodiče faráře Antonína Josefa Pschora, za kterého byla v roce 1780 postavena zábřežská fara.
Zvonový soubor zavěšený ve 47 metrů vysoké věži byl několikrát obnovován. Největší pohromou v jeho historii byl požár města, který vypukl v roce 1793, a při kterém shořela věž a roztavily se zvony pocházející z původního kostela. Dalšími pohromami byly válečné rekvizice v letech 1916, 1917 a 1942. Od roku 2000 je zvonový soubor opět kompletní, největším zvonem je městský zvon sv. Bartoloměje s nárazovým tónem fis1 a hmotností 1070 kg.
18. 10. 2006
František John
Kostel před opravou v roce 1972. Foto farní archiv Zábřeh.
Plány na báň věže 1862. Okresní archiv Šumperk, fond farnosti Zábřeh.
Výřez obrazu Příbuzenstva Kristova. Juda Tadeáš Super, 1771, olej na plátně. Vedlejší oltář Příbuzenstva Páně, kostel sv. Bartoloměje.foto F.J.
Půdorys kostela. Farní archiv Zábřeh.
Počátky produkce specifické keramické skupiny můžeme hledat již v době slovanské, tedy v 11. – 12. století. Tehdy se usadili na okraji Mohelnice specializovaní řemeslníci, kteří do hlíny nádob přidávali ke zvýšení jejich užitných vlastností grafit těžený u vsi Svinov.Tuha lépe rozvádí teplo v nádobách, a tak naši předkové mohli připravovat potravu na otevřených ohništích. Při vyšších teplotách se na povrchu nádob vytvořily malé puchýřky, které zprvu byly považovány za zmetky. Ve 13. a 14. století dále používali hrnčíři na Lošticku k výrobě hrnců a masivních zásobnic tuhu. Svým žádaným zbožím zaplavili trhy na Moravě a ve východních Čechách. Někdy v závěru 14. století, zcela v duchu chápání „bizarnosti“ vrcholného středověku, se rozhodli vyrobit poháry s povrchem pokrytým puchýřky. Jejich nápad se ukázal jako „trefa do černého“, která jim zajišťovala obživu déle než 100 let. Po změně vkusu v renesanci jejich produkce upadla v zapomnění.
Teprve za 320 let, v roce 1874, vyzvedl ze země první poháry stavitel Kliment Hladiš v Lošticích na zahradě domu č.p.116. Dle dobových zvyklostí rozeslal část svých objevů do centrálních muzeí Rakouska-Uherska a odborný svět se tak prvně dozvěděl o neobvyklé středověké keramické skupině. Jako perličku musíme uvést, že se jeden z nich, i s oficiálním věnováním, dochoval v Krakově. Postupně přibývaly nálezy i na jiných místech mocnářství, a tak již v roce 1910 mohl vídeňský historik umění Walcher von Molthein správně zařadit neobvyklé poháry do 14. – 15. století a jako místo produkce stanovit Loštice. Je zajímavé, že jeho závěry byly opisovány ještě dalších padesát let. Ve střední Evropě zájem o keramiku s puchýřky stagnoval, jen v samotných Lošticích neúnavně sbíral a evidoval náhodné nálezy místní vlastivědný badatel, původním povoláním přednosta stanice, Adolf Lang. Na konci padesátých let minulého století napsal o svých výzkumech několik zajímavých článků, většinou do sborníku Severní Morava. První pokus o chronologické třídění provedla v téže době Zoroslava Drobná a v roce 1969 doplnil její závěry Z. Měřínský.
Novou kvalitu v poznání pak přinesly rozsáhlé archeologické výzkumy prováděné v rámci stavebních aktivit v intravilánu města Loštice. V roce 1977 při stavbě nákupního střediska Jednoty byla odkryta část usedlosti hrnčíře, v roce 1980 při stavbě domu s pečovatelskou službou situovaného na levém břehu Třebůvky se podařilo zachytit rozsáhlou skládku defektních výrobků a konečně v roce 1982 na Hradské ulici, spojnici mezi Lošticemi a Bouzovem zbytky dílen s doklady výroby. Naposledy v roce 2004 při stavbě tělocvičny na Komenského ulici byla nalezena část pece na pálení keramiky spolu se skládkou defektních výrobků.
Terénní pozorování a drobné archeologické výzkumy prokázaly, že hrnčíři specializovaní na výrobu keramiky „s puchýřky“ pracovali také v okolí Loštic. Dobře máme v současné době dokumentovánu situaci v nedalekých Žádlovicích, kde v trati U Dvora byla zachycena část usedlosti hrnčíře z 2. poloviny 13. a počátku 14. století. Na svahu za domem č.p. 4 se podařilo zachytit zbytky dílen. Také nedaleko výchozů tuhy u Svinova pracovaly hrnčířské dílny. Můžeme tedy hovořit o hrnčířském okrsku, který se rozkládal mezi výchozy grafitu u Svinova, ložiskem kvalitní hlíny na Masnicích a středověkým městem. Hlavním úkolem budoucího bádání musí být bližší specifikace jeho rozsahu.
Nejdůležitějším novým poznatkem od dob Walchera von Moltheina či Zoroslavy Drobné je zjištění, že hrnčíři ve středověku vyráběli vedle nádob s povrchem pokrytým puchýřky také běžnou keramikou pro odběratele v okolních vsích. V oblibě byly jednoduché hrnce, džbány nebo mísy. Hrnčíři je vytáčeli z hrubší písčité hlíny do šedava až okrova vypálené, občas je zdobili červenými linkami. Někdy od konce 15. století svou nabídku rozšířili o kachle potřebné ke stavbě kamen. Vedle jednoduchých nádobkových kachlů zhotovovali také komorové, na jejich čelní vyhřívací stěně byly použity motivy starozákonních proroků, Adama a Evy či jiných biblických postav. Pěkné exempláře se podařilo zachytit při přestavbě hradu Bouzova na turistickou atrakci či v prostorách děkanství v Mohelnici /dnešní muzeum/. Po ukončení produkce nádob s povrchem pokrytým puchýřky pokračovala výroba běžného užitkového zboží až do počátku 20. století. Pak smaltované hrnce definitivně vytlačily z trhu neforemné nádoby.
Nové výzkumy zpřesnily také naše poznatky o technologii výroby keramiky s povrchem pokrytým puchýřky. Již dříve jsme věděli, že hrnčíři přidávali do keramické hmoty tuhu s cílem zvýšit ohnivzdornost nádob. Tuha těžená u Svinova obsahuje oxidy železa, které za vysokých teplot expandují a na povrchu vytvářejí puchýřky. Naše poznatky dokládají nádoby nalezené na slovanském sídlišti u Mohelnice. Soudíme, že řemeslníci ve vrcholném středověku přidávali do hmoty ještě další ingredience, pravděpodobně břidlici, piliny a další, které zvyšovaly efekt tvorby bublinek. K dosažení vysokých teplot dosahujících hodnoty až 1200 °C však potřebovali speciální pece. Využili tehdy známé modely, jednoduché milířovité stavby, jejich výhřevnou kapacitu zvýšili čtyřmi vstupními otvory. Jednu takovou pec jsme odkryli při archeologickém výzkumu staveniště obchodního domu Jednota v roce 1977 a části dalších v roce 2004. V současné době neznáme v archeologickém materiálu střední Evropy obdobné pece, používaly se však v lidovém hrnčířství a východním Slovensku.
Archeologicky dělíme poháry nacházené ve střední Evropě do tří základních typů. První představují jednoduché tvary štíhlého těla, prakticky gotického provedení, s okrajem ve tvaru okruží. Začaly se vyrábět někdy na počátku 15. století a svým habitem plně vycházely z dobových tradic. Nejstarší tvary mají jednoduché tělo, mladší pak stěny nad dnem dovnitř prohnuté.
Do druhé skupiny řadíme poháry vejčitého těla, které mají na podhrdlí věnec drobných oušek. Skupina označená písmenem a má hrdlo válcovité a skupina označená písmenem b pak kónické. Počet oušek kolísá od šesti až po osmnáct. Malými oušky nelze prostrčit prsty, takže mohly sloužit pouze k dekorativním účelům. Jedná se o zcela unikátní typ, který nemá ve střední Evropě obdoby. S jejich výrobou začali hrnčíři v Lošticích někdy kolem poloviny 15. století. Dříve se předpokládalo, že poháry vznikly pod vlivem vyspělé kameniny produkované v Porýní, zejména v okolí Kolína nad Rýnem. Po zveřejnění nových nálezů lze předpokládat, že inspirací pro hrnčířské mistry byly poháry vyráběné někde v Horní Lužici, městech Zittau a Bautzen, na počátku 15. století, jež nesou archeologické označení tzv. Falke Gruppe – Falkeho skupina. Poháry mají nápadně hruškovitě modelované tělo, chybí jim však věnec oušek. Toto je zcela unikátní výzdobný prvek, který nemá ve středoevropském materiálu obdoby. Horní Lužice byla součástí lucemburských držav a musíme předpokládat intenzívní kontakty mezi specializovanými řemeslníky. Buď tedy loštický tovaryš dorazil do Budyšína nebo tamní hrnčíř se toulal Moravou. To je však již „Šifra mistra Leonarda“.
Třetí skupina loštických poháru byla rozpoznána teprve nedávno. Jedná se o štíhlé tvary se širokou plnou nožkou, která nemá ouška na podhrdlí. V současné době známe teprve několik exemplářů z Loštic-Žádlovic. Další výzkumy nepochybně naši pramennou základnu rozšíří.
Poháry s povrchem pokrytým puchýřky si rychle získaly zájemce v celé střední Evropě, takže nepřekvapí, že jeden exemplář namaloval na obraz Zahrada pozemských rozkoší po roce 1500 ve městě s´Hertogenbosch známý vlámský malíř Hieronymus Bosch. Pohár má patku ozdobenou kovovou facetou, pro potřeby vyšší šlechty se ušlechtilým kovem zdobilo také hrdlo. O jejich existenci víme ze soupisu skvostů varadínského biskupa Jana Filipce, které zanechal v roce 1490 po svém návratu z Uher u svého přítele zemského hejtmana Ctibora Tovačovského na zámku v Tovačově. Zde se dozvídáme, že mimo jiné vlastnil…item Loščicky hrnec střiebrem okovaný . Jak takový exemplář vypadal, si můžeme udělat představu z několika kusů dochovaných ve sbírkách muzeí Evropy. Snad nejkrásnější kus se dochoval v Muzeu užitého umění v Kolíně nad Rýnem. Na hrdle je vyryto několik galantních scén, skupině pijáků u dřevěného stolu podává muž pohár, který má na podhrdlí ouška, starší manželský pár, dva hudebníci, tančící pár a heraldický znak. V dochovaných scénkách jsou nejdůležitější dva prvky. Pijan má v rukou nepochybně loštický pohár, jedná se tedy o jeho nejstarší vyobrazení z poloviny 16. století. Znak patří pánům z Leiningenu, rodu, jenž sídlil v severním Bádensku, nedaleko Heidelbergu. Sláva našich hrnčířů dosáhla tedy až k Rýnu. Další pohár se v roce 1910 nacházel v majetku rodiny Trappů na hradě Churburg v jižním Tyrolsku, nyní italská provincie Alto Adige. V současné době se pokouším ověřit, zda ještě fyzicky existuje, ale nemám štěstí, současný hrabě a majitel hradu nekomunikuje. Pohár měl deset oušek a na pozlacené stříbrné facetě je vyryt nápis:“ Ist der Wein gut so schmeckt er myr dester pas“. Další dva poháry se dochovaly v Budapešti a jeden v Historisches Museum der Stadt Wien.
Produkce pohárů s povrchem pokrytým puchýřky skončila někdy kolem poloviny 16.století, z trhu je nepochybně vytlačilo kvalitní glazované zboží, produkované na jižní Moravě habány. Také renesance od základů změnila životní styl a pro hrubé poháry nebylo na stolech místo. Loštičtí hrnčíři se z šoku už nevzpamatovali a receptury tajemné výroby si vzali s sebou do hrobu. Když byly na konci 19. století nalezeny první poháry, vzbudily v odborné veřejnosti opravdový zájem. Jejich produkci však nikdo nedokázal přesněji popsat, a tak téměř jedno století badatelé jejich technologii určovali prostou dedukcí. Až v sedmdesátých letech minulého století se podařilo prokázat, že místní řemeslníci přidávali do běžné hlíny grafit těžený v nedalekých výchozech u Svinova. Místní materiál obsahuje oxidy železa, které za vysokých teplot expandují a vytváří ony charakteristické puchýřky. S tímto tvrzením se nespokojil pražský grafik Josef Dudek a pokusy prokázal, že do hlíny je třeba přidat více ingrediencí, aby se dostavil požadovaný efekt. Pokusy také prokázal, že pece se čtyřmi vstupními otvory jsou velmi vhodné pro dosažení teplot vyšších než 1200 °C. Své výzkumy prezentoval na výstavě v Památníku A. Kašpara v Lošticích v roce 2002 pod názvem Pocula Loscicensia aperta aneb tajemství loštických hrnčířů odhaleno. Pro zvídavé návštěvníky připravil krásný grafický list, jenž také v našem článku uvádíme. Učinili jsme tak první krok k poznání technologie výroby a věřím, že brzy nabídneme na trh kvalitní repliky unikátních pohárů.
Vladimír Goš
Motivací k založení muzea v Mohelnici byla výstava dokumentů a dokladů života předků v regionu uspořádaná v roce 1921. Následujícího roku již přípravný výbor Německého muzejního spolku pro Mohelnici a okolí vypracoval stanovy a pro nové muzeum byly upravovány místnosti bývalé radnice (někdejší Lokaidův dům, dnes základní umělecká škola, nám. Svobody 15). 17. června 1923 bylo muzeum slavnostně otevřeno a základem jeho sbírkového fondu se staly mnohé vystavované exponáty zmiňované výstavy.
Členové muzejního spolku se zaměřili na vytváření sbírek, které by co nejúplněji dokumentovaly podíl Němců na hospodářském a kulturním rozvoji severní Moravy. Výraznou osobností spolku byl Eduard Teichmann, jehož archivní a muzejní práce vedla k vydání publikace Geschichte der Stadt Müglitz. Po začlenění Mohelnice do Německé říše získalo mohelnické muzeum v systému říšských muzeí statut krajinského muzea.
V roce 1945 převzal správu muzea Městský národní výbor v Mohelnici a o rok později byly sbírky zpřístupněny veřejnosti. Nový správce muzea František Hekele začal od svého nástupu v roce 1949 organizovat zájmovou muzejní a vlastivědou práci. Postupně se profilovalo pět zájmových oblastí se zaměřením na vlastivědu, archeologii, národopis a výtvarné umění, fotodokumentaci a přírodopis. Vlastivědný kroužek vedl badatelskou a poznávací činnost, jejímž výsledkem byla řada přednášek. Povrchové archeologické sběry v okolí Mohelnice prováděné členy archeologického kroužku daly popud k velkému systematickému výzkumu Archeologického ústavu Československé akademie věd v Brně na lokalitách u bývalého mohelnického cukrovaru a na Dílečkách u Moravičan. Výstavami prací Adolfa Kašpara, Stanislava Lolka, Františka Hoplíčka a dalších umělců přibližoval národopisný a výtvarný kroužek veřejnosti díla severomoravských rodáků.
Z původního objektu muzea byly sbírky přemístěny do budovy na Zábřežské ulici č. 13, kde byla v roce 1951 instalována nová expozice seznamující návštěvníky s proměnami života ve městě a okolí v minulosti. Pod vedením Františka Hekeleho byla rozvíjena ediční a publikační činnost, jejímž výsledkem bylo deset titulů vydaných v rámci Knižnice vlastivědného muzea v Mohelnici a Muzejní zpravodaj. Ve spolupráci s pracovníky loštického muzea bylo v roce 1957 vydáno první číslo vlastivědného sborníku Severní Morava, který tak v roce 2007 slaví padesát let své existence.
V roce 1957 zakoupil Městský národní výbor pro potřeby muzea budovu bývalého děkanství a fary na Kostelním náměstí, kde muzeum sídlí dodnes. Po vnitřních úpravách byla v nových prostorách o dva roky později otevřena nová stálá expozice seznamující s dějinami města a ve spolupráci s brněnským archeologickým ústavem prezentující archeologické nálezy a poznatky o pravěkých dějinách v okolí Mohelnice, doplněná v roce 1963 průvodcem pravěkými sbírkami, jejímž autorem byl vedoucí archeologického výzkumu Jindřich Nekvasil. V té době se muzeum stalo také oblastním střediskem archeologického bádání.
Po vzniku Vlastivědného ústavu v Šumperku bylo k němu mohelnické muzeum v roce 1967 přičleněno a jeho činnost zaměřena především na dokumentaci pravěkého a slovanského osídlení na severní Moravě. Přitom se v muzeu dál konaly příležitostné výstavy, besedy, ale i koncerty a pracovníci muzea dokumentovali starší i novodobé dějiny. Zvlášť se rozvíjela činnost klubu přátel výtvarných umění, který pod vedením Václava Křupky obohacoval muzejní sbírky o kvalitní grafická díla. V sedmdesátých letech ukončil činnost úsovský vlastivědný kroužek, jehož sbírky obohatily fond mohelnického muzea.
V polovině osmdesátých let byla otevřena nová expozice pravěku a středověkého hrnčířství na Mohelnicku, dokumentující a shrnující poznatky především zmíněného dlouhodobého systematického archeologického výzkumu, která se stala, tak jako expozice předcházející, cílem školních exkurzí z celého regionu. Na základě nařízení byla v muzeu instalována expozice Gastronomie a cestovního ruchu v Severomoravském kraji, která narušila dosavadní expoziční koncepci muzea. Malý zájem o ni vedl již počátkem devadesátých let k úvahám obnovit expozici dějin města a okolí. V té době došlo k významným nálezům ve středověké části budovy muzea, když byl v roce 1991 objeven Václavem Kaplem fragment vzácné raně renesanční fresky, která vešla do povědomí veřejnosti pod názvem Hostina bohatcova a zobrazuje biblický příběh z evangelia sv. Lukáše o bohatci a Lazarovi. Současně byly vyvezeny navážky ze sklepů středověké části muzea. Následné stavebně-historické zhodnocení zařadilo počátky středověkého objektu do 13. století a stavba byla hypoteticky ztotožněna s biskupovým domem zmiňovaným počátkem 14. století.
Od počátku 21. století byla připravována nová stálá expozice dějin města a okolí, která byla slavnostně otevřena 30. listopadu 2005. Svými historickými předměty, pregnantními texty a nápaditým uměleckým ztvárněním uvádí do dějů, které prožívali naši předkové. V první místnosti zaujme kolekce loštické keramiky s proslulými loštickými poháry, mohelnický poklad pražských grošů, gotická socha Krista Vítězného a meč, kterým pravděpodobně bojoval jeden z účastníků bitvy u Zvole. Cechovní postavníky jsou ozdobou druhé místnosti, v níž jsou vzpomenuta mohelnická řemesla, obchod a správa města. Prostoru vévodí hodinový stroj z kostelní věže, můžeme zde vidět autentické předměty obecního sluhy, ponocného, ale i klobouk primátora města.
Nahlédnout do života měšťanů 19. století nám dává bohatý soubor textilií a oděvů ve třetí místnosti, která je zařízena jako měšťanský pokoj v uvedeném století. Unikátní jsou zde dámské svatební šaty.
V další místnosti se návštěvník seznámí mezi jiným i s průmyslovými podniky v Mohelnici, povětšinou již zaniklými, ale také s někdejším dolováním tuhy u Svinova a železné rudy u Květína. Nápaditě jsou instalovány aranžované scény – interiéry školního kabinetu, krejčovské dílny a holírny, které navozují atmosféru první poloviny 20. století. Z let poválečných neujdou pozornosti šachové figurky z chlebového těsta, které byly vytvořeny v letech 1953 až 1954 ve věznici na Mírově jedním z vězňů odsouzených v politických procesech v padesátých letech 20. století nebo autentické fotografie lékařů vězněných na Mírově, pořízené pomocí čoček z brýlí.
V galerii výtvarného umění jsou instalovány kvalitní obrazy a plastiky jak neznámých autorů z 18. a 19. století, tak i např. obrazy s náboženskými náměty malířů rodiny Havelků, nechybějí díla F. Hoplíčka, H. Šilberského, J. Štipla, J. Podolského, J. Beránka ad. Čtyřicetiletá tradice Klubu přátel výtvarného umění pod vedením prof. Václava Křupky je dokumentována grafikami mnoha významných autorů. Sbírka výtvarného umění mohelnického muzea byla díky této spolupráci obohacena o poměrně rozsáhlý soubor prací vystavujících umělců. Jedním z posledních přírůstků je i grafický list věnovaný mohelnickému muzeu malířem Vladimírem Komárkem u příležitosti konání autorské výstavy v roce 1998.
Závěr expozice patří historii i současnosti elektrotechnické výroby, představované dnes mohelnickou firmou Siemens, ale také výrobci světlometů a dalšího příslušenství automobilů, firmě HELLA AUTOTECHNIK, a štěrkovně a pískovně Kámen Zbraslav v Mohelnici.
V celostátní soutěži Gloria musaealis v kategorii Muzejní výstava roku 2005 byla nová mohelnická expozice oceněna prvním místem. Tato prestižní cena je nejlepší vizitkou práce jejích tvůrců a současně pozvánkou k návštěvě mohelnického muzea a jeho úspěšné expozice.
V současné době je uvažováno o zřízení nové archeologické expozice prezentující poznatky získané v minulých letech v rozsáhlých archeologických výzkumech. Její příprava a umístění do historických sklepních prostor muzea si vyžádá nemalé náklady a čas.
PaedDr. Zdeněk Doubravský
Pavlínin dvůr, majetek Města Šumperka, je sídlem Vlastivědného muzea v Šumperku . Pro své výstavní a provozní účely využívá muzeum dvě třetiny budov kolem bývalého hospodářského dvora a výstavní palác v jeho severním křídle. Ve zbývající části dvora jsou prostory využívané Městem a Domem kultury. Celý komplex je kulturní památkou a za dobu své téměř dvousetleté existence prošel řadou stavebních změn v souvislosti s modernizací bydlení, hospodářského provozu, a nakonec se změnou funkce, s využitím pro kulturní zařízení.
Dvůr nechal postavit kolem roku 1815 rytíř Franz Xaver Tersch, majitel třemešského panství, na svých polnostech, které přiléhaly k silnici vedoucí ze Šumperka do Uničova. Předpokládal, že bude rozumné přesunout chov skotu co nejblíže k městu, které tak mohl lépe zásobovat mlékem a mléčnými výrobky, než by tomu bylo z třemešského hospodářství vzdáleného několik kilometrů. Na čtvercovém půdorysu dvora byly umístěny nejen kravíny a mléčnice, ale i stodoly pro sklad píce.
Na počátku 30. let 19. století postavil Terschův syn Franz uprostřed severního křídla dvora klasicistní obytný dům. Celý komplex komentuje Řehoř Wolny ve své Topografii Moravy z roku 1839 jako “ nový hezoučký Terschův dvorec“. Jednopatrový dům měl pětiosé průčelí se zdůrazněným středem a s mansardovou střechou. Dodnes procházejí návštěvníci průjezdem tohoto domu , který je ukryt ve stávajícím paláci a vystupují do patra po jeho pískovcovém schodišti. Snad to bylo první samostatné obydlí mladého Tersche v Šumperku. Později rekonstruoval pro své potřeby starší domy uvnitř města (tzv.Geschaderův dům Kladská 1, a rodný dům na Starobranské 5 pro potřeby pošty, protože byl v letech 1847 – 1884 šumperským poštmistrem). Již ve 30. letech 19. stol. upravil patrně i prostory pro slušné ubytování zaměstnanců svého dvora. Nikoliv ratejnu, jak bylo tehdy zvykem, ale menší místnosti se samostatnými vstupy a kamny. Před severním křídlem dvora byly tehdy dvě geometricky členěné oplocené zahrady a mezi nimi vedla cesta.
Po polovině 19. století nastal v souvislosti s rozvojem textilního průmyslu ve městě bouřlivý stavební boom. Do Šumperka byla dovedena železnice a poblíž ní se začaly stavět jak činžovní domy, tak vily. A valná část z nich na pozemcích, které odprodal rytíř Tersch. Pavlínin dvůr tak byl odtržen od statku na Třemešku , ale Tersch kolem něj prozíravě ponechal poměrně rozsáhlý pozemek, na němž bylo možné umístit pěstební zahradu a v budoucnu i park. Šumperk však s tímto pozemkem později počítal pro svůj další rozvoj. Na územním plánu města z roku 1875 je na místě dnešního Domu kultury zakresleno náměstí Fr.Tersche.
Franz Tersch vlastnil dvůr až do 60. let 19. století. V roce 1872 vyzval další majitel dvora, ředitel sobotínských Kleinových železáren A. Scholz, vídeňského architekta Moritze Hinträgera k vypracování projektu na přestavbu obytné budovy a na úpravu fasád severního křídla dvora.
Hinträger rozšířil obytný objekt tak, že k bokům stávající budovy připojil vždy po dvou místnostech směrem do dvora a před nimi směrem do zahrady sál. Oba sály s vysokými stropy předsunul jako výrazné rizality, které propojil vzájemně dvěma patry arkádové chodby . Budova se po přestavbě změnila v neorenesanční palác s mansardovými střechami nad nárožními sály a s nízkou sedlovou střechou nad zbytkem budovy. Uvnitř přibylo i úzké obslužné schodiště a pod východním nárožím sklep . Architekt respektoval důsledně zachování interiérů starší budovy, a proto nebyla všechna řešení provozu paláce bezproblémová.
Přestavbu dokončil roku 1882 až další majitel dvora, Karl Chiari, a dvůr nazval na počest své ženy Pavlíny, rozené Zephyreskové, Pavlíniným dvorem. Chiari, původním povoláním lékař, byl v Šumperku významným podnikatelem jak v zemědělství, tak v průmyslu a dopravě. Roku 1897 se stal poslancem říšského sněmu a jeho rodina pak často pobývala ve Vídni. V šumperském sídle mu patrně nevadilo nedostačující zateplení sálů, ani nepřímé osvětlení několika pokojů přes galerii. Byl zřejmě spokojen s reprezentativním vzhledem a možnostmi využití budovy ve společenské i v letní sezóně. Svoji další energii věnoval spíše založení a vybavení parku východně a severně ode dvora. Modernizace provozu paláce byla však časem nutná. Řešila se výstavbou nového křídla směrem na západ v roce 1909. V této podsklepené přístavbě bylo kromě několika pokojů a dalšího pohodlného schodiště i sanitární zařízení a v přízemí malý byt, patrně pro správce objektu.
Palác má řadu zajímavých prostor, které jej předurčují k veřejnému využívání.Arkáda před vstupem do budovy zaujme v přízemí pěti poli české klenby.Valená klenba průjezdu, zdobená pásy s pilastry, je oddělena ode dvora vysokými prosklenými vraty, která sloužila již Terschově stavbě. Vstupní bohatě zdobené dveře jsou z 80. let 19. století .Vlevo od průjezdu je lehké a vzdušné halové schodiště s pískovcovými stupni a klasicistním litinovým zábradlím.
![]() |
![]() |
V přízemí napravo od vstupu je trojice sálů, z nichž jeden má strop, okna i dveře dekorativně obloženy dřevem. Z původního mobiliáře je zde novorenesanční, bohatě vyřezávaná kredenc. Z vybavení interiérů zůstalo velice málo předmětů, ale dle bohatě zdobené fasády doplněné plastikami, lze předpokládat i exkluzivní vnitřní vybavení, doplněné uměleckými díly. Dochoval se jich jen zlomek, například litinová socha Tance na schodišti nebo několik secesních svítidel. Z vybavení parku zůstala ve sbírkách muzea kovová socha Žně z fontány před palácem. Nárožní sály v patře včetně arkádové galerie převyšují výšku stropů ostatních místností v poschodí. Sály jsou zaklenuty „falešnou“ zrcadlovou klenbou bohatě dekorovanou malovanými novorenesančními motivy. „Klenutí“ je provedeno ve dřevě a omítnuto. V jednom ze sálů orientovaných směrem do dvora je zachovaná výmalba stropu z poloviny 19. století.
I hospodářské budovy byly na konci 19. století přestavovány. Ve východním křídle byl postaven nový velký kravín (prostory nynějšího G klubu a Městské galerie), byla upravena fasáda a vybudováno polopatro nad přízemní částí severního křídla přiléhajícího k paláci. Samotný hospodářský dvůr fungoval nadále jako dodavatel mléka pro Šumperk. V rámci modernizace hospodářství a jeho provozu byla v jeho západním křídle vybavena ve 20.letech 20. století nově mlékárna, prodejna mléka a byly upraveny dva byty 2+1 pro úředníky.
Systematicky byl budován park, v němž postavil v roce 1880 stavitel Bayer podle návrhu arch. Bienera skleník a kruhovou oranžérii, nezbytný doplněk každé exkluzivní zahrady. Roku 1889 navrhl arch. W. Lux v parku při Nádražní třídě vilu, později obydlí syna majitele, hudebního skladatele a klavíristy Eduarda Chiariho. Vodní betonová nádrž před Pavlíniným dvorem vznikla patrně do roku 1914.
V roce 1947 připadl Pavlínin dvůr Městu Šumperku, které v něm umístilo postupně řadu provozů a skladů, např. stavební dvůr, sběrnu odpadových surovin, sýpky JZD Temenice, sklad značek, garáže a městské muzeum, které se záhy stalo muzeem okresním. Tito uživatelé neměli zájem na jakékoliv údržbě a stavba chátrala. Obrat nastal, když se Okresní vlastivědné muzeum změnilo na Vlastivědný ústav (dále jen VÚ). VÚ se mj. zabýval i rekonstrukcemi památek a měl svou vlastní stavební skupinu. Ve dvoře užíval zpočátku pouze palác v severním křídle a dvě dílny v křídle východním. Od samého počátku měl zájem o další prostory ve dvoře, protože potřeboval rozvíjet svou činnost. Byl okresním zařízením, které obstarávalo odborný a provozní servis šesti muzeí a tří zámků. To předpokládalo zaměstnat řadu odborných pracovníků, z nichž výtvarník, preparátor a konzervátor potřebovali specializovaná pracoviště a ostatní minimálně kanceláře. Bylo třeba také někde umístit sbírky. Jejich uložení na půdě bylo naprosto nevyhovující.
Proto byl vypracován plán postupné úpravy Pavlínina dvora pro potřeby VÚ. Mezi první stavební počiny patřila oprava paláce, vybudování moderního sanitárního zařízení pro provoz pracoviště a úprava místností přízemí a prostor secesní přístavby na kanceláře. Protože muzeum potřebovalo mít stálou expozici a zároveň bylo žádoucí pokračovat v příležitostných výstavách, rozhodl se VÚ expandovat i do bočních křídel. V západním křídle byly v několika přízemních prostorách za sebou vznosné klenby mezi pásy, původně velký dvouřadový kravín. Probouráním novějších účelově postavených příček mezi klenbami vznikl v roce 1966 opět prostorný sál. Sklenutím dalších čtyř klenebních polí mezi nové pásy a navázáním na sled starších kleneb byla nová výstavní síň téměř 40 metrů dlouhá. Jejím postavením byl zachráněn celý dvůr, původně určený k demolici, která postihla až v roce 1978 pouze jižní křídlo. V roce 1967 byly vybudovány pracovny v podkrovích části východního křídla a na počátku 70. let i v polovině křídla západního. Na podzim 1970 bylo postaveno u výstavní síně nové foyer. Roku 1978 dokončil VÚ v jižní polovině východního křídla konferenční sál, výstavní síň a podkrovní vestavbu pro potřeby Okresního kulturního střediska.
Při rekonstrukcích byla brána na zřetel i kvalita nového vnitřního vybavení. Umělecké kovářské práce, kované mříže vstupů do budovy i vnitřní mříž výstavní síně jsou dílem známého Mistra kováře, Alfréda Habermanna. Kvalitní křišťálové lustry z Nového Boru v sálech a galerii paláce byly pořízeny v roce 1971. Varhany byly nainstalovány do výstavní síně k 10. výročí vzniku VÚ v roce 1973.
Na podzim 1978 došlo ke stržení jižního dvorního křídla, na jehož místě vyrostla přízemní novostavba navazující na původní budovy ve dvoře, provedená ve stejné hmotě, s podkrovními vikýři a proskleným štítovým prvkem po celé výši ve středu budovy. Stavba je součástí Domu kultury a byla kolaudována v roce 1982. Když byla v roce 1988 dokončena půdní vestavba i v jižní části západního křídla, bylo to již pod hlavičkou Okresního vlastivědného muzea, na něž bylo stávající zařízení opět přejmenováno.
Po roce 1990 došlo k majetkoprávnímu uvědomění si Města Šumperka, kterému Pavlínin dvůr náležel od roku 1947. Část dvora, v níž muzeum sídlilo, mu začalo Město pronajímat, ale nájemné dalo muzeu k dispozici k údržbě budov. Vlastivědné muzeum( dále jen VM) se od té doby chovalo jako nájemník a žádné rozsáhlejší stavební práce v budově neprovádělo. Ty zajišťovalo Město, a to jak ve vlastní režii, tak z příspěvků Programu regenerace Ministerstva kultury. V roce 1995 byla vyměněna okna v průčelí paláce, v roce 1996 byla restaurována obě historická vstupní vrata průjezdu a měděné korouhvičky na mansardách, byl vyměněn krov paláce a položena nová krytina. Následně byly restaurovány malby v klenbách obou nárožních sálů paláce.
Iniciativně v souvislosti s významnými stavebními úpravami začalo muzeum opět vystupovat v roce 2005, kdy se mu podařilo získat příspěvek na restaurování fasády paláce z Programu obnovy kulturních památek Olomouckého kraje. Za finanční spoluúčasti Města byla fasáda restaurována. Práci provedla odborná firma Archeko za pomoci provozního oddělení VM. Byly restaurovány a replikovány štukové, kamenné i keramické prvky průčelí, vráceny kovové mříže balkonů a zvolen terakotový barevný odstín fasády, který měl palác ještě ve 30.letech 20. století. Budova se tímto výrazně oddělila jako reprezentační stavba od provozní části dvora.
Práce na dalším využití areálu v Sadech 1. máje budou pokračovat. V roce 2006 bude provedena oprava dvorních fasád severního i východního křídla včetně dvorní fasády paláce. Ve východním křídle zřídí Město Šumperk ve spolupráci s VM Městskou galerii a ve své režii ubytovací prostory. V přízemí severovýchodního nároží dvora bude v nově vybavených prostorách Informační centrum, přednáškový sál a nové komunikační prostory, které propojí všechny expozice i pracoviště muzea.
Milena Filipová
Vlastivědné zajímavosti jsou již vyprodány.
1. Spurný, František: Severomoravské čarodějnické procesy. 1970.
2. Filip, Zdeněk: Z historie šumperské knihovny. 1970.
3. Filip, Zdeněk – Spurný, František: Věznice a koncentrační tábory na šumperském okrese za druhé světové války. 1970.
4. Věznice gestapa v Šumperku. 1970. Autor neuveden.
5. Filip, Zdeněk: Mírov za války. 1970.
6. Partyzáni na Drozdovské pile. 1970.
7. Hrdinové z Jedlí a Lázku. 1970. Autor neuveden.
8. Filip, Zdeněk – Spurný, František: „Pochody smrti“ na území šumperského okresu v roce 1945. 1970.
9. Spurný, František: Bratrušovská tragédie. 1970.
10. Květen 1945 v Leštině. 1970. Autor neuveden.
11. Spurný, František: Osvobození šumperského okresu Sovětskou armádou v květnu 1945. 1970.
12. Melzer, Miloš: Zámek Jánský Vrch. 1970.
13. Zuber, Rudolf: Josef von Eichendorff na Jánském Vrchu. 1970.
14. Spurný, František: Papír a krása (Minulost a přítomnost velkolosinské papírny). 1970.
15. Lenda, Pavel: Franz Grillparzer a Velké Losiny. 1970.
16. Lolková, Krista: Společenská knihtiskárna v Zábřeze. 1970.
17. Čunderle, Karel – Tolar, Vratislav- Filip, Zdeněk: Dům pod podloubím v Zábřeze. 1970.
18. Gába, Zdeněk: Těžba na šumperském okrese kdysi a dnes. 1970.
19. Gába, Zdeněk: Bludné balvany a souvky. 1970.
20. Trapl, Miloš: Selské bouře na Losinách. 1970.
21. Melzer, Miloš: Zámek Velké Losiny. 1970.
22. Kříž, Zdeněk: Zámecký park ve Velkých Losinách. 1970.
23. Kříž, Zdeněk: Zámecký park v Javorníku. 1970.
24. Tuša, Ivan: Nepůvodní živočichové v Jeseníkách. 1970.
25. Tuša, Ivan: Výskyt jeřábka lesního a tetřívka obecného v Hrubém Jeseníku. 1970.
26. Zuber, Rudolf: Tábor sovětských zajatců v Domašově. 1970.
27. Zeman, Vítězslav: Lidový dům v Jeseníku. 1971.
28. Filip, Zdeněk: Dělnický dům v Šumperku. 1971.
29. Medek, Václav – Spurný, František: Zábřežský zámek. 1971.
30. Spurný, František: Staré Město pod Sněžníkem. 1971.
31. Spurný, František: Lázně Velké Losiny. 1971.
32. Sehnal, Jiří: Z hudební tradice Velkých Losin. 1971.
33. Melzer, Miloš: Hrad a zámek Úsov. 1971.
34. Dohnal, Miloň: Manšestrová manufaktura v Šumperku. 1971.
35. Spurný, František – Filip, Zdeněk: Rapotínské sklárny. 1971.
36. Filip, Zdeněk: Průkopníci socialismu na severní Moravě. 1971.
37. Zuber, Rudolf: Průkopníci socialismu na Jesenicku. 1971.
38. Zakladatelé KSČ na Zábřežsku. 1971. Autor neuveden.
39. Zakladatelé KSČ na Šumpersku. 1971.Autor neuveden.
40. Zakladatelé KSČ na Jesenicku. 1971. Autor neuveden.
41. Zeman, Vítězslav: Frývaldov 1931. 1971.
42. Lolková, Krista: Gymnázium v Zábřeze. 1971.
43. Filipová, Milena: Pamětní síň Adolfa Kašpara v Lošticích. 1971.
44. Tuša, Ivan: Zoologické sbírky na zámku Úsov. 1971.
45. Tuša, Ivan: Vodní zvířena Jeseníků. 1971.
46. Janáčková, Hana: Květena Velké a Malé kotliny. 1971.
47. Gába, Zdeněk: Slezský mramor. 1971.
48. Toufar, Eugen: Barokní architektura v Bílé Vodě. 1971.
49. Zuber, Rudolf: Kulturní minulost Bílé Vody. 1971.
50. Beneš, Ctirad: Sbírka zbraní na zámku Velké Losiny. 1971.
51. Šula, Bohumil: Jeskyně Na Pomezí. 1972.
52. Šula, Bohumil: Jeskyně Na Špičáku. 1972.
53. Goš, Vladimír: Slovanská osada v Mohelnici.(Archeologický výzkum počátků města ). 1972.
54. Zuber, Rudolf: Hudební minulost Jánského Vrchu. 1972.
55. Gába, Zdeněk: Geologická sbírka na Jánském Vrchu.l972.
56. Zuber, Rudolf: Poddanské nepokoje v Bílé Vodě a Horních Hošticích. 1972.
57. Lejsková – Matyášová, Milada: Renesanční interiér velkolosinského zámku. 1972.
58. Makas, Stanislav: Židovská obec úsovská. 1972.
59. Bieberle, Josef: „Pravé olomoucké tvarůžky“ z Loštic. 1972.
60. Lang, Adolf: O loštickém hrnčířství. 1972.
61. Gába, Zdeněk – Filip, Zdeněk: Bradlo. 1972.
62. Spurný, František: Hrad Rabštejn. 1972.
63. Spurný, František: Bludovský hrad a zámek. 1972.
64. Spurný, František: Rudský zámek. 1972.
65. Spurný, František: Nový hrad. 1972.
66. Skutil, Jan: N. V. Gogol a Lázně Jeseník. 1972.
67. Zuber, Rudolf: Vidnava. 1972.
68. Nekvasil, Jindra: Pravěké pohřebiště na Dílečcích u Moravičan. 1972.
69. Lolková, Krista: Obecná škola v Krumpachu. 1972.
70. Gába, Zdeněk: Slezská žula. 1972.
71. Melzer, Miloš: O šumperském perníkářství. 1972.
72. Tuša, Ivan: Africká zvířena v zoologických sbírkách na zámku Úsov. 1972.
73. Tuša, Ivan: Šumpersko jako životní prostředí živočichů. 1972.
74. Trapl, Miloš: Postavení a bouře poddaných na panství Úsov. 1972.
75. Zeman, Vítězslav: Jesenické procesy s čarodějnicemi. 1972.
76. Filip, Jiří: Únor 1948 na šumperském okrese. 1973.
77. Horejsek, Jaroslav: Tragédie Českého Malína. 1973.
78. Gába, Zdeněk: Maletínský pískovec. 1973.
79. Spurný, František: Hrad Mírov. 1973.
80. Medek, Václav: „Čarodějnický děkan“ Kryštof Alois Lautner. 1973.
81. Tichý, Rudolf: Mohelnice před 7 000 lety. 1973.
82. Lang, Adolf: Židovský hřbitov v Lošticích. 1973.
83. Soušek, Tomáš: Lipinka. 1973.
84. Nekvasil, Jindra: Mohylové pohřebiště z doby bronzové u Stavenice. 1973.
85. Spurný, František – Filip, Zdeněk: MEZ Mohelnice. 1973.
86. Kalistová, Jitka: Zámek Žádlovice. 1973.
87. Spurný, František: Mohelnice. 1973.
88. Zuber, Rudolf: Jeseník.l973.
89. Melzer, Miloš: Muzeum v Mohelnici. 1973.
90. Spurný, František: Šumperk. 1973.
91. Spurný, František: Zábřeh.1973.
92. Spurný, František: Třemešský zámek.1973.
93. Haitmar, Vladimír: Třemešské rybníky. 1973.
94. Malec, Bořivoj: Entomologické sbírky na zámku Úsov. 1973.
95. Gába, Zdeněk: Králický Sněžník. 1973.
96. Háll, Čestmír: Výzkumný ústav pro chov skotu v Rapotíně. 1973.
97. Spurný, František: Moravolen Sudkov. 1973.
98. Zuber, Rudolf: Moravolen Jeseník. 1973.
99. Spurný, František: Hrad Brníčko. 1973.
100. Spurný, František: Šumperský zámek. 1973.
101. Kalistová, Jitka: Hrad Hoštejn. 1974.
102. Spurný, František: Hrad a zámek Branná. 1974.
103. Spurný, František: Zámek Loučná nad Desnou. 1974.
104. Gába, Zdeněk: Rychlebské hory. 1974.
105. Spurný, František: Sobotínské železárny. 1974.
106. Spurný, František, a kol.: Pivovar v Hanušovicích. 1974.
107. Rubeš, Ladislav: Výzkumný ústav technických plodin a luskovin v Šumperku-Temenici. 1974.
108. Zicha, Karel: Myslivecké trofeje na zámku Úsov. 1974.
109. Spurný, František, a kol.: Doubravice. 1974.
110. Spurný, František: Velamos Petrov. 1974.
111. Lang, Adolf: Havelkovo muzeum v Lošticích. 1974.
112. Zeman, Vítězslav: Lázně Lipová. 1974.
113. Zeman, Vítězslav: Hrad Kaltenštejn (Hradisko). 1974.
114. Zuber, Rudolf: Lisovna nových hmot v Mikulovicích. 1974.
115. Bartoš, Josef: Drátovny v Kamenné. 1974.
116. Spumý, František: Olšanská papírna. 1974.
117. Spurný, František: Jindřichovská papírna. 1974.
118. Spurný, František: Lukavická papírna. 1974.
119. Spurný, František: Aloisovská papírna. 1974.
120. Spurný, František: Vlčická papírna. 1974.
121. Dvořák, Milan – Gába, Zdeněk: Severomoravský grafit. 1974.
122. Lang, Adolf: Loštice. 1974.
123. Spurný, František: Moravolen Oskava. 1974.
124. Spurný, František: Moravolen Libina. 1974.
125. Spurný, František: Moravolen Hanušovice. 1974.
126. Bartoš, Josef: Národní sdružení československých vlastenců. 1975.
127. Filip, Jiří: Znárodnění průmyslu na šumperském okrese. 1975.
128. Spurný, František: Hanušovice. 1975.
129. Spurný, František: Moravolen Staré Město. 1975.
130. Sajner, Josef: Lázně Bludov. 1975.
131. Kubík, Hubert: Šumperské lékárny. 1975.
132. Kubík, Hubert: Šumperská nemocnice. 1975.
133. Zuber, Rudolf: Hrad Rychleby v Račím údolí. 1975.
134. Ševčík, Erich: Rozhledna na Pradědu. 1975.
135. Hóll, Čestmír: Pavlínin dvůr v Šumperku. 1975.
136. Bartoš, Josef: Sudkovská stávka 1929. 1976.
137. Bartoš, Josef: Šumperská stávka 1930. 1976.
138. Rýznar, Václav: Štíty. 1976.
139. Zeman, Vítězslav: Lázně Jeseník. 1976.
140. Zuber, Rudolf: Hrad Žulová. 1976.
141. Blažková, Jarmila: Tapisérie na zámku ve Velkých Losinách. 1976.
142. Holínek, Bořivoj: Státní přírodní rezervace Pod Trlinou. 1976.
143. Melzer, Miloš: Muzeum v Šumperku. 1976.
144. Hošková, Jarmila: Muzeum v Zábřeze. 1976.
145. Zeman, Vítězslav: Dělnický dům ve Vápenné. 1976.
146. Zeman, Vítězslav: Vodní tvrz v Jeseníku. 1976.
147. Spurný, František: JZD Rozvoj se sídlem v Dubicku. 1976.
148. Rýznar, Václav: JZD Horal se sídlem v Jedlí. 1976.
149. Haitmar, Vladimír: Státní přírodní rezervace Šerák-Keprník. 1976.
150. Gába, Zdeněk: Nýznerovské vodopády. 1976.
151. Zatloukalová, Eva: JZD Obránců míru v Lošticích. 1977.
152. Zuber, Rudolf: Javorník. 1977.
153. Filipová, Milena: Adolf Kašpar a Bludov. 1977.
154. Spurný, František: Sobotínský zámek. 1977.
155. Spurný, František: Pramet Šumperk. 1977.
156. Lolek, Ctibor – Bezděk, Zbyněk: JZD ČSSP se sídlem v Zábřeze. 1978.
157. Lolek, Ctibor – Picka, Jan: Závod MEZ Zábřeh. 1978.
158. Vašíček, Antonín: Sbírka zbraní na zámku v Úsově. 1978.
159. Zuber, Rudolf: Rodové kořeny Franze Schuberta na Jesenicku. 1978.
160. Gába, Zdeněk: Skalní mísy na Žulovsku. 1978.
161. Zatloukalová, Eva: JZD 30. výročí osvobození se sídlem v Úsově. 1978.
162. Spurný, František: Moravolen 01 v Šumperku. 1978.
163. Spurný, František: Moravolen 03 a 08 v Šumperku. 1978.
164. Zeman, Vítězslav: Muzeum v Jeseníku. 1978.
165. Po stopách spisovatele Josefa Kocourka na severní Moravě, 1978. Autor neuveden.
166. Sobek, Josef: Okresní dům pionýrů a mládeže v Šumperku. 1979.
167. Gába, Zdeněk – Poprach, Radomil: Vitošovský vápenec. 1979.
168. Vašíček, Antonín: Výsadek Janko. 1979. 169. Nekvasil, Jindra: Obersko – pravěké hradisko. 1979.
170. Filipová, Milena: Dřevěné kostelíky v okolí Velkých Losin. 1979.
171. Spurný, František: Osvobození Šumperka Sovětskou armádou. 1979.
172. Zuber, Rudolf: Osvobození Jeseníku Sovětskou armádou. 1979.
173. Bartoš, Josef: Osvobození Zábřeha v roce 1945. 1980.
174. Bartoš, Josef: Osvobození Mohelnice a Loštic v roce 1945. 1980.
175. Bartoš, Josef: Partyzánská stezka Hrabová-Janoslavice. 1980.
176. Sobek, Josef: Okresní stanice mladých přírodovědců v Jeseníku. 1980.
177. Spurný, František: Knihovny na velkolosinském zámku. 1980.
178. Bartoš, Josef: Po stopách protifašistického odboje pod Lázkem. 1980.
179. Bartoš, Josef: Po stopách odboje pod Bradlem. 1980.
180. Daněk, Jan: Výzkumný ústav práškové metalurgie v Šumperku. 1980.
181. Káňa, Otakar: Frývaldovská stávka 1931. 1981.
182. Rusinský, Milan: Severomoravské divadlo v Šumperku. 1981.
183. Bartoš, Josef: Koncernový podnik MEZ Postřelmov. 1981.
184. Spurný, František: Úsovský hrad a zámek. 1981.
185. Vašíček, Antonín: Lovecké zbraně na zámku v Úsově. 1981.
186. Filip, Jiří: Horské chaty v Jeseníkách. 1981.
187. Spurný, František: Knihovny na úsovském zámku. 1982.
188. Spurný, František: Zotavovna ROH Vítězný únor. 1982.
189. Bartoš, Josef: Po stopách protifašistického odboje v Zábřeze. 1982.
190. Spurný, František: Železniční opravny a strojírny Šumperk. 1982.
191. Filip, Jiří: Skřítek. 1982.
192. Filip, Jiří: Rekreační středisko Uničovských strojíren ve Starém Městě. 1982.
193. Polák, Vlastimil Artur: Židovský hřbitov v Úsově. (Překlad O. Poláková 1982).
194. Kraváček, František – Bartoňová, Dagmar: ROH na Šumpersku před únorem a v únoru 1948. 1983.
195. Spurný, František: Českomoravské eternitové závody Šumperk. 1983.
196. Sajner, Josef: Vincenc Priessnitz, přírodní léčitel (1799 –1851). 1983.
197. Sajner, Josef – Křížek, Vladimír: Přírodní léčitel Johann Schroth ( 1798 – 1856). 1983.
198. Zuber, Rudolf: Pomníky Vincence Priessnitze v Jeseníku. 1983.
199. Filip, Jiří: Rozhledna na Zlatém chlumu v Jeseníku. 1983.
200. Mžyková, Marie: Obrazárna státního zámku ve Velkých Losinách. 1983.
201. Tuša, Ivan: Zoologické sbírky úsovského zámku. 1983.
202. Sajner, Josef – Mazura, Vítězslav: Jesenické prameny a pomníčky. 1984.
203. Zatloukal, Pavel: Budova Priessnitzova sanatoria v Lázních Jeseníku. 1984.
204. Filip, Jiří: Rozhledna na Háji v Šumperku. 1984.
205. Filip, Jiří: Ovčárna. 1985.
206. Filipová, Milena: Zámek Jánský Vrch v Javorníku. 1985.
207. Spurný, František: JZD Páté pětiletky se sídlem v Bludově. 1985.
208. Památná místa národně osvobozeneckého boje proti fašismu na šumperském okrese. 1985. Autor neuveden.
209. Zuber, Rudolf: Jeseník. 1985.
210. Brachtl, Zdeněk: Vlastivědné muzeum v Jeseníku. 1985.
211. Sajner, Josef – Křížek, Vladimír: Lázně Lipová. 1985.
212. Spurný, František: „Čarodějnický děkan“ Kryštof Alois Lautner. 1985.
213. Kníř, Oldřich: Rekreační středisko Svazu družstevních rolníků Václavov. 1985.
214. Hýbl, František: Jan Havelka. 1986.
215. Šnoblová, Hana – Šnobl, Slavomír: Sbírka dýmek na zámku Jánský Vrch. 1986.
216. Filip, Jiří: Švýcárna v Jeseníkách. 1986.
217. Spurný, František: Sobotínský zámek. 1986.
218. Spurný, František: Severomoravské dřevařské závody v Šumperku. 1986.
219. Burešová, Alena: Po stopách partyzánů na Písařovsku. 1986.
220. Adámková, Blanka – Filipová, Milena: Městský dům pionýrů a mládeže v Šumperku. 1987.
221. Sajner, Josef – Křížek, Vladimír: Dějiny lázní Karlova Studánka. 1987.
222. Zatloukal, Pavel: Architektura lázní Karlova Studánka. 1987.
223. Brachtl, Zdeněk – Spurný, František: Čarodějnické procesy na Jesenicku. 1987.
224. Spurný, František: Severomoravské čarodějnické procesy. 1987.
225. Gába, Zdeněk: Geologie Jesenicka. 1987.
226. Filipová, Milena: Adolf Kašpar a Bludov. 1989.
227. Sajner, Josef: Lázně Bludov. 1989.
228. Brachtl, Zdeněk: “ Pochody smrti “ na Jesenicku v roce 1945. 1989.
229. Filip, Jiří: Kursovní chata. 1989.
230. Goš, Vladimír – Spurný, František: Úsovský hrad a zámek. 1990. (5 stran). 1991.
230. Spurný, František: Úsovský hrad a zámek. 1991.
231. Goš, Vladimír: Úsovsko ve středověku. 1991.
232. Tuša, Ivan: Lovecko-lesnické sbírky na zámku Úsov. 1991.
233. Vašíček, Antonín: Sbírka loveckých a pytláckých zbraní na zámku Úsov. 1991.
234. Makas, Stanislav: Židovská obec úsovská. 1991.
235. Bartoš, Michal: Les Doubrava. 1991.
236. Gába, Zdeněk: Bradlo. 1991.
237. Spurný, František: Zámek Velké Losiny. 1992.
238. Spurný, František – Sedláček, Richard: Velkolosinská papírna. 1992.
239. Sedláček, Richard: Papírenské muzeum ve Velkých Losinách. 1992.
240. Filipová, Milena: Dřevěné kostelíky v okolí Velkých Losin. 1992.
241. Bieberle, Josef: JUDr. Richard Fischer. 1992.
242. Zuber, Rudolf: Jeseník – Freiwaldau. 1992. ( Překlad F. Spurný.)
243. Sajner, Josef – Křížek, Vladimír: Der Naturartzt Johann Schroth (1798 – 1856). 1992. ( Překlad F. Spurný. )
244. Sajner, Josef – Mazura, Vítězslav: Quellen und Denkmáler von Jeseník Freiwaldau. 1992. (Překlad F. Spurný.)
245. Sajner, Josef: Vinzenz Priessnitz, ein Naturarzt (1799 – 1851). 1992. (Překlad F. Spurný.)
246. Spurný, František: „Čarodějnický děkan “ Kryštof Alois Lautner. 1993.
247. Spurný, František: Hrad a zámek Úsov. 1993.
248. Plášková, Jiřina – Kavřík, Ladislav: Mohelnice. 1993.
249. Brachtl, Zdeněk: Lázně ve Velkých Losinách. 1993.
250. Plášková, Jiřina – Kavřík, Ladislav: Mohelnice – Müglitz. 1993. (Překlad F.Spurný.)
251. Melzer, Miloš: Das Muzeum in Mohelnice – Müglitz. 1994. (Překlad F. Spurný.)
252. Melzer, Miloš: Muzeum v Mohelnici. 1994.
253. Goš, Vladimír: Pravěké osídlení Mohelnicka. 1994.
254. Goš, Vladimír: Slovanské osídlení Mohelnicka. 1994.
Nečíslované cizojazyčné:
Spurný, František, a kol.:Das Muzeum Jeseník (Freiwaldau). Le musée de la ville de Jeseník. 1984. (Překlad L. Václavek, V. Hořejší).
Spurný, František, a kol.: Das Schloss Jánský Vrch (Johannisberg). Le chateau Jánský Vrch (Mountagne de Jean). 1984. (Překlad L. Václavek, V. Hořejší).
Spurný, František, a kol.: Das Schloss Velké Losiny (Gross – UllersdorfJ. Le chateau de Velké Losiny. 1984. (Překlad L. Václavek, V. Hořejší).
Spurný, František, a kol.: Muzej Jesenik. The Muzeum of Jeseník. 1984. (Překlad J. Reska, J. Macháček).
Spurný, František, a kol.: Zamok Janski Vrch. The Chateau of Jánský Vrch. 1984. (Překlad J. Reska, J. Macháček).
Spurný, František, a kol.: Zamok Vělke Losiny. The Chateau of Velké Losiny. 1984. (Překlad J. Reska, J. Macháček). Zpracoval Zdeněk Gába.