Sbírka zábřežského muzea ukrývá zajímavé jízdní kolo, které na první pohled působí poněkud neobvykle až zvláštně. Nenajdeme na něm řetěz ani pedály, je poměrně dlouhé a nízké, místo sedla má polstrované křesílko s opěradlem. Jde o jedinečný nový typ jízdního kola, jehož konstruktérem byl rakouský inženýr a designér Paul Jaray (1889–1974). K pohonu kola slouží dvě pedálové páky a s nimi spojená ocelová lanka, vedoucí na kladku umístěnou v zadním kole. První návrhy pocházejí z roku 1919 a první prototyp z roku 1920, sériově se kolo začalo vyrábět v roce 1921 ve společnosti „Hesperus-Werke“ ve Stuttgartu. Výroba byla ukončena v roce 1923 (podle některých zpráv kvůli smrtelným nehodám způsobeným vadami materiálu) a vyrobeno bylo kolem 4000 kusů, z nichž je v současnosti známo méně než sto exemplářů.
Toto unikátní jízdní kolo si můžete prohlédnout do 17. září 2023 na výstavě Dobrodružství cyklistiky ve Výstavní síni Vlastivědného muzea v Šumperku.
Pavlína Janíčková
historička, kurátorka sbírkových fondů VM v Šumperku
Jízdní kolo J-Rad, 1921, Stuttgart.
Pohon jízdního kola v podobě pedálové páky a ocelového lanka.
Pohon jízdního kola v podobě pedálové páky a ocelového lanka.
Vlastivědné muzeum v Šumperku, příspěvková organizace
Hlavní třída 22, 787 31 Šumperk
Telefon: +420 583 363 070
E-mail: vmsumperk@muzeum-sumperk.cz
ID dat. schránky: 74xmakr
IČO: 00098311
DIČ: CZ00098311
Bankovní spojení: 333841/0100 (KB Šumperk)
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.