Výroba perníků pronikla do našich zemí z významných perníkářských oblastí sousedního Německa, především z Norimberka. První zmínka o perníku v českých zemích pochází z roku 1335, kdy se perník prodával v Trutnově o svátcích a posvíceních. V roce 1418 bylo v Praze již osmnáct výrobců perníků. Husité však perníkářskému řemeslu nepřáli – prý se o perníky hrávalo v kostky – a i po válkách husitských prodělávalo perníkářství úpadek.
Nový rozkvět výroby perníků nastal v 16. století. V Plzni, Lounech, Pardubicích, Polici, Třeboni a v dalších městech se početně slabší perníkáři sdružovali v cechy s pekaři. Samostatný cech měli jen v Praze (Nové Město), od roku 1608 se uvádí perníkářský cech i v Kutné Hoře. Častou formou organizování perníkářů bylo jejich připojení k silnějšímu cechu v jiném městě. Tak např. olomoučtí perníkáři měli svůj cech ve Vídni a jen vídeňští cechmistři měli právo udělovat vyučeným perníkářům tovaryšství.
Perníkářské řemeslo, jehož výrobky v 17. a 18. století přicházely především na stůl příslušníků vyšších společenských vrstev, získávalo postupně na vážnosti, která byla potvrzována různými výsadami rakouských panovníků. K největšímu rozvoji perníkářství u nás došlo v první polovině 19. století, kdy se perník stává dostupný i širším vrstvám obyvatelstva a také se rozšiřují formy jeho prodeje. .
Šedesátá a sedmdesátá léta 19. století znamenají opět, zejména z výtvarného hlediska, úpadek perníkářské výroby. Úsilí o zvýšení produkce a odbytu zanechává na způsobu výroby trvalé změny. Mizí pracné vytláčení perníků do forem s bohatou řezbou, používá se forem jednoduchých, s jejich pomocí se vytvářejí jen obrysy určitého motivu a perník se zdobí barevnými obrázky. Koncem 19. století perníkářství jako samostatné řemeslo až na malé výjimky zaniká a výrobu perníků přejímají cukráři.
Základním materiálem pro výrobu perníku je pšeničná nebo žitná mouka, která se zadělává s medem či sirupem. Do tohoto těsta se v různém poměru, který býval výrobním tajemstvím každého perníkáře a dědil se z pokolení na pokolení, dávaly přísady, hlavně koření – fenykl, anýz, muškát, skořice, hřebíček a pepř. Aby byl perník kvalitní, muselo být těsto na několik dnů a často i týdnů uloženo v chladné místnosti. Po tomto „rozložení“ následovalo „vytahování“ – z velké hromady těsta se odtáhla část, ale tak, aby se úplně neodtrhla, a pokračovalo se část po části tak dlouho, dokud se celá masa těsta nepřetáhla z jednoho místa na druhé. Tím se dosáhlo žádoucí hebkosti zpracovávaného materiálu. Teprve potom bylo těsto rozkrájeno na přiměřené kousky a ty vtlačovány do dřevěných forem vysypaných hrachovou moučkou. Během pečení v peci, která nesměla být příliš vytopená, byl perník natírán vajíčkem nebo glazurou z bílku, škrobu a cukru, aby získal sklovitý povrch.
První zmínka o perníkářích v Šumperku pochází ze 16. století, kdy jsou v městské knize zapsáni Michal Schwank (r. 1565) a nějaký Michel, perníkář z Olomouce (r. 1598). V roce 1636 je uvedeno jméno perníkáře Michela Prasche. V osmdesátých letech 17. století zasáhly i do řad šumperských perníkářů čarodějnické procesy. V roce 1684 byl z čarodějnictví a spolků s ďáblem obviněn Friedrich Winter, který byl v roce 1685 odsouzen k trestu smrti upálením. Tato smutná skutečnost však může být i dokladem mohovitosti perníkářovy, neboť inkviziční tribunál vybíral své oběti především z řad zámožnějších měšťanů. Jejich majetek býval zabaven na úhradu procesů.
V 18. století se v Šumperku setkáváme již se jmény, která i v následujícím století jsou spojena s výrobou a prodejem perníku. Jsou to zejména Franz Küttner a Gottfried Gans; kromě nich jsou jako perníkáři uvedeni ještě Josef Hein a Martin Schroll. V druhé polovině 18. století se z Králik do Šumperka přestěhoval perníkář Mathias Geschader. Jeho syn František však už nepokračoval v řemesle svého otce a dílnu pronajal Josefu Küttnerovi. V roce 1834 ji potom s veškerým inventářem, ve kterém bylo zapsáno i 22 perníkových forem, prodal v dražbě za 751 zl. (vyvolávací cena byla 300 zl.) Danielu Schwankovi.
Zajímavým archívním dokladem, týkajícím se šumperských perníkářů a jejich práce, je dochovaná žádost Josefa Küttnera z roku 1820 o udělení mistrovského oprávnění. Součástí žádosti kromě křestního listu a propouštěcího listu z vojny je rovněž potvrzení olomouckého cechu perníkářů, že jmenovaný se učil čtyři roky řemeslu u svého otce. K žádosti je přiložen také souhlas ostatních šumperských perníkářů, kteří potvrzují, že Josef Küttner přebírá řemeslo po svém otci a nedojde tedy k rozšíření počtu perníkářů ve městě, jemuž se cechovní mistři vždycky bránili s odůvodněním malého odbytu výrobků.
Až do roku 1843 příslušeli perníkáři ze Šumperka a okolí pod cechovní pravomoc do Olomouce. Teprve v roce 1843 zemský úřad v Brně kladně vyřídil žádost šesti šumperských perníkářů Daniela Schwanka, Johanna Ganse, Gottfrieda Müllera, Anny Schankové, Josefa Küttnera, Vinzenze Rinnerera – a několika dalších perníkářů ze Zábřeha, Branné, Štítů, Rýmařova, Starého Města, Podlesí, Rudy nad Moravou a Úsova o zřízení samostatného cechu perníkářů v Šumperku.
V druhé polovině 19. století se počet perníkářů v Šumperku zmenšil a kromě toho nezabývali se jen výrobou perníků. Již v předcházejících staletích byl perníkář většinou také voskařem, neboť jeden z nejdůležitějších materiálů pro výrobu perníku – med – kupoval ve voskových plástvích a vosk používal pro výrobu svící a obětin. Koncem 19. a počátkem 20. století pak v šumperských městských adresářích nacházíme u perníkářů vesměs stejná jména jako u cukrářů a jsme svědky pozvolného splývání obou řemesel v jedno – cukrářství. V třicátých letech konečně perníkářské řemeslo, spojené ještě se jmény Hermína Schieblová, Hermína Schwanková a Ernst Haage, v Šumperku dožívá. Třistaletá tradice jednoho z mnoha odvětví rukodělné výroby v tomto městě se uzavírá.
Po zaniklém perníkářském řemesle zůstaly do dneška jen dřevěné formy na perníky, které si perníkář velmi často vyřezával sám. Pro získání mistrovského listu totiž obvykle nestačilo zadělat na chutný perník, ale bylo třeba také vyřezat příslušnou formu. Při její výrobě perníkář volil takové motivy, které odpovídaly mentalitě a estetickému cítění obyvatel měst i venkova s různým společenským postavením.
Pernikářské formy ze sbírkového fondu muzea v Šumperku jsou z třešňového dřeva, překvapují mimořádně dokonalým zpracováním ornamentu, řezbou, která často nese pečeť profesionalismu, souměrným rozvržením motivu do plochy. Výborné pozorovací schopnosti autorů jsou doloženy detailním zpracováním motivů.
Rozhodující podíl na celkovém počtu 44 kusů sbírky mají kadluby se světskými motivy. Je to celkem třicet forem, z nichž téměř polovina (13 kusů) je řezána oboustranně. Ze světských motivů je nejčastěji zastoupena postava urozeného muže nebo ženy, častý je i motiv vojáka (jezdec na koni, husar), šest forem zobrazuje zvířata (kůň, pes, ovečky a jeleni), dvakrát se objevuje kočár tažený dvojspřežím. Další celek ve sbírce perníkových forem tvoří kadluby se symbolickými náměty. Je to celkem šest kusů, z nichž tři jsou řezány oboustranně. V tomto celku je také nejstarší datovaná forma, svatební srdce z roku 1765, a zvláště zajímavá, neobvyklá forma s fantasticko-pohádkovým motivem jezdce na kohoutu. Poslední skupinu tvoří perníkářské formy s motivy církevními a biblickými. Z osmi těchto kadlubů jsou čtyři oboustranně řezané. Na polovině forem s církevními motivy je vyřezána postava sv. Mikuláše.
Z celkového charakteru perníkářských forem v šumperském muzeu, z převládajících motivů a jejich zpracování vyplývá, že rozhodující část kadlubů pochází z první poloviny 19. stol., kdy výroba perníku doznala značného kvantitativního rozmachu. Výtvarná a estetická úroveň většiny forem je mimořádná a snese srovnání s jinými výtvarnými projevy své doby.
Miloš Melzer