Poklady ze sbírek
více +

Poklady ze sbírek

Historické okénko Šumperska
Více +

Historické okénko Šumperska

Vlastivědný sborník Severní Morava
více +

Vlastivědný sborník Severní Morava

Kříže, kapličky a boží muka na Šumpersku
více +

Kříže, kapličky a boží muka na Šumpersku

Vlastivědné zajímavosti
více +

Vlastivědné zajímavosti

Odborné články
více +

Odborné články

Vydané publikace
více +

Vydané publikace

Šumperské portréty
více +

Šumperské portréty

Vzhledem k velikosti Brníčka obcházejí obec od Zeleného čtvrtka do Bílé soboty dvě skupiny klapačů. Na Velký pátek v 15 hodin chodí každá skupina s vlastním Jidášem. V Brníčku jsou rozděleny podle místního dělení obce na horní a dolní konec. Ukončení obchůzky a zároveň setkání obou skupin je v centru obce „u křížku“, kde se oba průvody potkají a Jidáši mezi sebou zinscenují „bitku“. Bez ohledu na výsledek čeká oba Jidáše stejný konec, budou „pověšeni“. Kapitáni je naloží do kárky (koleček) a odvezou zpátky k místům, kde se oblékali. V minulosti Jidáše kapitáni odvedli za vesnici nebo za stodolu „pověsit“. Boj Jidášů se v minulosti nekonal, je to novodobá inovace zvyku. Vyvinula se z potyček klapačů o území v místě střetu obou skupin.

V Brníčku platí pravidlo, že Jidáš nemá být nikdy a nikým poznán, dokonce ani žádným ze zúčastněných chlapců. Kdo se skrývá pod maskou, vědí pouze kapitáni klapačů, jejichž úkolem je obchůzku zorganizovat a připravit. Provedení masky Jidáše v Brníčku jako zrádce Ježíše odpovídá vnímání této postavy v lidové víře. Jeho oděv bývá černé barvy nebo má šaty staré, potrhané, obnošené (v současnosti např. z pytloviny), tvář má překrytu nataženými punčochami vycpanými vatou. V minulosti měl vlasy z koudele, v současnosti mívá spíše paruku.

 

obrázek obrázek obrázek obrázek obrázek obrázek obrázek  

TOP